søndag, mars 12, 2006

Hvorfor kan ikke menn være menn?

Jeg ser at 8.mars fortsatt er en dag som skaper kontrovers, noe som i min verden betyr at den absolutt har sin misjon selv om vi er i 2006.

Debatten er høyst levende også i bloggostan, selv om den debatten som går der blir for spesiell til at jeg gidder å engasjere meg i den. Jeg er vel forhåndsdefinert som deltaker i Hjorthens harem likevel. Det som derimot er litt skremmende, er at tonje slenger mitt navn inn i debatten, som et eksempel på meningsløs og ekskluderende (?) koseprating i kommentarfeltene. Hmph....enten må jeg skjerpe opp imaget mitt, eller så er det på tide å finne frem kjevlet igjen ;-)

Vel, jeg får prøve å løse dette problemet med et forsøk på å komme med noe litt annet enn koseprat. Så derfor, her kommer et lite bidrag til kvinnedagen, riktignok noen dager på etterskudd:

8.mars var en travel dag for undertegnde. Jeg var på jobb til klokka tre, og kjørte deretter hjem til Florø i god fart, for å rekke å pakke sekken og å komme meg på båten til Bergen klokka halv fem. På den timeslange bilturen mellom Førde og Florø hadde jeg på radioen, og der var det såklart en del fokus på kvinnedagen. Blant annet et innlegg fra Marit Haukom i Tønsbergs blad, som jeg fant ganske irriterende. Innlegget kan leses i sin helhet her, for dem som er interesserte.

Essensen i innlegget er som følger:
Godt voksen dame som var selverklært feminist på 70-tallet parkerer bilen sin i gate. Det snør kraftig. Godt voksen dame pluss venninne skal bruke bilen igjen senere. Den er da innesnødd. Dame pluss venninne finner frem spade for å få bilen fri fra snømassene.

Alt vel så langt? Å neida, på ingen måte. Godt voksen dame blir veldig irritert over at ikke MENNENE kommer og tilbyr henne hjelp med å spa frem bilen. Jeg siterer: "Hvorfor ville ingen med litt større muskelkraft hjelpe til med å dytte. Ta i et tak med spaden? Hvorfor oppfører ikke menn seg som menn bør? Oppmerksomme, høflige og hjelpsomme når de ser at nettopp deres fortrinn- muskelkraft og praktiske sans er etterspurt." Sitat slutt.

Her er det mange ting som må kommenteres.

For det første: Hvorfor klarer ikke to damer med spade å få løs en bil? Ja, det er jo mulig at det krever noe muskelbruk, men det er da vel ikke noe farlig?

For det andre: Hvis situasjonen var så vanskelig at de virkelig trengte hjelp; hvorfor kun bli sur på mennene som gikk forbi? Det finnes da mange kvinner med kompetanse til å bruke både spade og isskrape...

For det tredje: "Hvorfor oppfører ikke menn seg som menn bør?". Herlighet, for en kommentar. Noe av det verste jeg vet er når folk går inn og definerer hvordan jeg bør være som person, basert på det kjønnet jeg tilfeldigvis er født med. Fryktelig provoserende.

For det fjerde: Praktiske sans? Mener hun virkelig at menn har bedre praktisk sans enn kvinner, og at kvinner dermed er hjelpesløse i forhold til innsnødde biler? Jøje meg. Jeg tror fortsatt mer på individuelle forskjeller. Her i heimen er det undertegnede som skrur sammen Ikea-møbler og måker snø, mens Hjorthen er bedre på datagreiene. Kanskje interessefelt og oppvekstmiljø kan ha noe med saken å gjøre?

Det er jo mulig at jeg er litt snålt oppdratt, og at jeg har hengt litt for mye sammen med min morfar i barndommen. Jeg liker iallefall godt å sysle med en del såkalte "maskuline" oppgaver, og jeg var veldig guttejente i barndommen. Og hvorfor skulle jeg ikke få lov til det? Fordi det ikke passer med forventningen? (hehe...joda, jeg fikk en del kommentarer i oppveksten ja...jeg gjorde nok det).

Men tilbake til snømåkingen. Jeg synes i utgangspunktet at disse to damene burde klare å måke løs en bil alene. Og dersom dette ble vanskelig, så går det jo an å spørre pent om hjelp. Man kan jo ikke forvente at forbipasserende (menn og kvinner) styrter til for å hjelpe med en såpass enkel oppgave- de hadde jo til og med spade. Og husk, kvinner har også muskler....og praktisk sans ;-)

Kvinner bør ikke forvente at alle menn er "handy-men", og menn bør ikke forvente at alle kvinner er interesserte i husarbeid. Frihet til å være seg selv er kjempeviktig uavhengig av kjønn.

Og til de som tror likestillingskampen er vunnet: se hvor mye en mannlig ingeniør tjener i forhold til en kvinnelig fysioterapeut- begge er høyskoleutdannet. Og se hvor mye husarbeid kvinner gjør i forhold til menn. Noe sier meg at denne dagen kommer til å trenges i lang tid fremover...dessverre.

12 Comments:

Blogger Lærer'n said...

Heia,Flopsy!

Slår et slag for oss jenter som helt fint klarer å håndtere snøskuffer og Ikea-møbler. Samtlige av heimens opprinnelig flatpakkede inventar er egenhendig sammensatt av meg selv, mens boligbyggelagets område rundt fellesgarasjene ble behørig måket av nabokona og meg, ingen andre som sto parat til å sørge for at bilene våre fikk plass i garasjene.

Kjønnsrollemønsteret sitter godt innbanket i mange av oss, kanskje tilogmed de fleste? Ikke lett alltid, å unngå å tenke at: dette er en jobb for en mann/kvinne (alt ettersom). Men, helt enig, ikke dermed sagt at vi skal trekke alle over en kam. Tenker mye på det selv, som kroppsøvingslærer ser jeg at det ikke er mulig å putte elevene i rene "kjønnsbåser" og la dem leve opp til stereotype forventninger, men det krever konstant motarbeiding av de tidligere nevnte innbankede kjønnsrollenemønstrene...

Verken rød-, blå- eller grønnstrømpe, men kun en forholdsvis (tilfreds selverklært) oppegående "kvinne av vår tid".

11:44 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Jeg ville bare si at jeg nevnte ikke ditt navn for å være frekk i det hele tatt. Helt ærlig.

Det var bare en hendig beskrivelse av det jeg mente med å bruke kommentarfeltet til noe annet enn diskusjon direkte utledet av postens innhold, noe som ikke utenforstående kan være med på da de ikke vet hvem Flopsy og Kanorten er.

Sånn småchatting nedover gir et førsteinntrykk av at bloggen er ment for familie og venner, tror du ikke?

12:32 a.m.  
Blogger Alveslottet said...

Klart kvinner som ønsker det må få måke snø, og menn som ønsker det må få ta oppvasken.

Men definerer ikke du kjønnsrollene like bastant som de du kritiserer når du mener at "disse to damene burde klare å måke løs en bil alene?" Hvis du virkelig mener at kjønnsrollene skal være helt fritt definert, må du jo nesten også aksepterte at noen kvinner velger en rolle hvor vi faktisk venter på den store, sterke mannen som hjelper oss med spaden. Og heller baker en kake til ham som takk :-)

Ang. likelønn så mener jeg at det ikke holder å se på lengden av utdannelsen. Vi må også se på hvor mange arbeidstimer den enkelte legger ned. Menn har lengre arbeidsuke enn kvinner og legger inn mer overtid på jobben - de fortjener dermed som oftest den høyere lønnen.
Det forbauser meg litt at feminister som er så flinke til å telle timer når det gjelder husarbeid, helt glemmer å telle timer i forhold til likelønn...

1:01 a.m.  
Anonymous Anonym said...

Jeg er vokst opp på et sted og i et miljø der det ble forventet at kvinner kunne gjøre en manns arbeid, når det var nødvendig. Hun burde absolutt kunne bake en kake også, men like viktig var det at hun kunne ta et tak på åkeren; hesje høy, kjøre høy, melke kyr, bære staur, gjete budskap, ta imot lam, sette og ta opp poteter, spre møkk osv. Sjølsagt måtte kvinner kunne svinge spaden og møkkgreipet også, hvis ikke holdt de ikke mål. Det var jo regelen, mye mer enn unntaket. De største lokale "heltinnene" jeg kan huske fra da jeg vokste opp, var et par småbrukerkjærringer som hadde drevet nybrottsarbeid sammen med sine menn noen tiår før jeg ble født, som hadde brutt gården ut av udyrkt utmark, som hadde operert stubb-bryteren og saga sammen med kaillen, som kunne pløye som en kar. Den manuelt arbeidende kvinnen var "normalen" i det miljøet, i alle fall helt til mekaniseringen kom for fullt i jordbruket (og traktoren nådde ikke for fullt fram til norske småbruk før langt ute på 60-tallet). Slik normale-kvinnen i svært brede kretser i byer ble forventet å jobbe på fabrikken. Den "svake" kvinnen som bare kan bake kake som takk, er en relativt ny oppfinnelse, med utspring i en relativt smal klasses normer og adferd.

9:07 a.m.  
Anonymous Anonym said...

"Menn har lengre arbeidsuke enn kvinner og legger inn mer overtid på jobben" - blant annet fordi vårt samfunn godtar og belønner at menn driter i omsorgsplikter og husarbeid...

(var dette et viktig intellektuelt og politisk debattinnlegg, og altså ikke familiær koseprat?)

9:09 a.m.  
Blogger Alveslottet said...

tb: Her var det snakk om at kvinner burde få definere sine kjønnroller fritt - ikke i forhold til hva som har vært "korrekt" i ulike samfunn til ulike tider... For oss som ikke bor på gård, går det heldigvis an å velge å gjøre "kvinnearbeid" eller "mannsarbeid" eller begge deler. Jeg synes alle valg burde være akseptert.

At menn jobber mer overtid og kvinner gjør mer husarbeid har vel mye mer med hva de aller fleste faktisk FORETREKKER enn hva "vårt samfunn godtar og belønner" å gjøre...

1:12 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Tror du ikke jeg aksepterer alle valg, altså? Tror du virkelig at vi som gjerne ser at det blir større grad av likestilling og mindre sterotype kjønnsroller i samfunnet, ikke aksepterer alle valg?

Mitt hovedpoeng er uansett at hva som defineres som "kvinnelig" og "mannlig" er svært så fleksibelt og under evig forandring, både over tid og mellom samfunn og kulturer.

... en annen ting; er burka greit, så lenge den som bærer den insisterer på at den er et frivillig valg? Er kjønnslemlestelse ok så lenge de det gjelder inisterer på at det er riktig, at det er et frivillig valg? Er fravær av kvinnelig stemmerett OK så lenge kvinnner insisterer på at de ikke vil ha den? Er faktisk alle valg OK så lenge de er frivillige? Og hva vil det si å utforme en kjønnsrolle "fritt"? Hva er "fritt" og "frivillig"? Synes dette er svinaktig innviklet, jeg...

2:31 p.m.  
Blogger Flopsy said...

Oj, så mange kommentarer! Kjempeartig!

Superego: Takk for tilbakemeldingen! Tror vi er enige om mye i denne sammenhengen.

Tonje: Jeg forsto godt hva du mente, ingen fare! Og tja, det vil selvfølgelig være noen som ikke har fått med seg detaljer som Flopsy og kanorten. Men samtidig er disse to hyppig tilbakevendende temaer i bloggen, og jeg velger å tro at dette ikke er nok til å skremme kommentatorer vekk. Jeg synes dette er noe av sjarmen med blogging. Det at man kan være både seriøs og familiær på en gang. Er dermed ikke enig med deg, dersom du synes kommetar-feltet skal forbeholdes direkte (og seriøse) kommentarer til selve posten. Jeg sier ja takk til begge deler, både kos og seriøse meninger.

2:32 p.m.  
Blogger Flopsy said...

Til dere andre: jeg lover å svare på et senere tidspunkt. Tiden løper litt fra meg her...kommer tilbake med mer i kveld!

2:40 p.m.  
Blogger Flopsy said...

Og der var jeg tilbake, etter en nokså laaang dag. Men nå er jeg ihvertfall i hus, og junior har tatt kvelden. Så til saken :-)

Sneezle: Tja, jeg synes vel ikke at jeg definerer kjønnsrollene snevert av den grunn. Damer må gjerne være interessert i husarbeid og sminke for min del. Men jeg synes det blir merkelig å definere ting som "mannsarbeid" fordi det innebærer fysisk anstrengelse. Men såklart, hvis damene følte at dette var en kjip oppgave, så kunne de jo forsøkt seg med å kjøpe seg fri- for eksempel med å tilby noen en kake for hjelpen? Hadde vært bedre det, enn å sutre fordi ingen hjalp dem.

Som eier av gammel bil, har jeg relativt ofte stått fast- både på den ene og den andre måten. Og min erfaring er at man alltid blir tilbudt hjelp, dersom det ser ut som man trenger det.

Men når man passerer to damer + spade som måker frem en nedsnødd bil...vel, jeg skjønner at ikke alle forbipasserende oppfatter dette som en nødsituasjon. Nok en gang; det går jo an å spørre pent om hjelp?

Og angående likelønn: Lønnsforskjellene skyldes ikke bare at menn jobber mer overtid enn kvinner. Grunnlønna er også ulik. I tillegg jobber mange kvinner i offentlig sektor- og der er det ikke alltid lett å få jobbe så mye som man vil. Er mange rare stillingsprosenter ute og går.

Og for å bruke meg selv som eksempel: jeg har en temmelig hektisk arbeidsdag. Jeg liker godt jobben min, og har ganske stor arbeidskapasitet. Jeg kunne med andre ord tatt i et ekstra tak av og til, for å få ting raskere unna. Men får jeg overtidsbetaling? Nope. Jobber jeg over, må jeg avspasere. Med andre ord: mange kvinner har mindre muligheter enn menn til å tjene bra. Til tross for utdannelse.

9:44 p.m.  
Blogger Flopsy said...

TB: Jeg kjenner veldig godt igjen den typen kvinne du beskriver; jeg er vokst opp blant noen sånne. I "periferien" måtte jo alle bidra for å få ting til å gå rundt, og "besteforeldre-generasjonen" min (og sikkert enda lenger bak også) er derfor et oppkomme av praktisk kunnskap. Arbeidende kvinner er på ingen måte noe nytt nei, men er vel noe som oppsto i overklassen.

Sneezle: Er du virkelig sikker på at skjevfordelingen av husarbeid i hovedsak skyldes ulikt interessefelt? Kan ikke si at jeg kjenner særlig mange kvinner som liker husarbeid altså. Noen gjør det sikkert, men jeg føler meg også trygg på at mange blir forventet å skulle kjøre dette på bakgrunn av sitt kjønn...selv om de ikke nødvendigvis har så voldsomt lyst til det.

Folk må selvsagt få velge sin egen hverdag selv. Men når begge er i jobb, og ingen er spesielt glad i husarbeid...vel, da synes jeg man kan forvente at oppgavene deles på.

9:57 p.m.  
Blogger Alveslottet said...

Flopsy: Ang. interessefelt så mener jeg ikke at kvinner nødvendigvis liker husarbeid, hvertfall liker ikke alle alt;-) Og jeg tror ikke så mange menn liker å jobbe masse overtid heller. Men jeg tror de fleste kvinner heller vil være hjemme mer og ta mer ansvar for den fronten, mens menn heller velger å jobbe overtid. Når man først må velge.

Ang. likelønn så er det klart at yrkesvalg har noe å si. Typiske kvinneyrker er jo lavtlønnsyrker. Jeg er selv utdannet i et av disse, og jobbet helt klart mye mindre enn mannen min (som har like lang utdanning i et mer mannsdominert yrke) selv da vi begge jobbet 100%. Vi står i dag helt fritt til å velge hvilket yrke vi vil gå inn i, og hva som betaler best er jo ikke akkurat en hemmelighet...
Igjen - jeg tror mange (ikke alle! ;-) kvinner velger tradisjonelt fordi presset på mange måter er mindre, og man har mer tid og overskudd til å være hjemme. Spesielt kvinner med barn. Og det at det er mulig å jobbe deltid i mange kvinneyrker er nok med på å øke andelen som velger tradisjonelt, av samme grunn. (Selv om du har helt rett i at det på enkelte felt er et problem at det faktisk kan være vanskelig å jobbe fullt for de som ønsker det)

Ellers er jeg helt enig med deg når du nå nyanserte eksempelet ditt. Sutring er en lite tiltrekkende egenskap. Klart det går an å spørre pent i stedet for å sutre :-) Jeg oppfattet det som at du var oppbrakt over at de i det hele tatt ønsket hjelp.

12:36 a.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home