torsdag, mars 09, 2006

Flopsy goes on holiday, og lillesøster kanin blir litt redd

Jeg hadde store planer om å komme med en bloggpost 8.mars, men så langt kom jeg aldri. Jeg skammer meg litt over dette, men lover å komme tilbake med bidrag til feminismen på et seinere tidspunkt. Og egentlig håper jeg jo også at jeg kommer med pittesmå bidrag til dette hver dag, selv om ikke alt kommer ut i bloggform ;-)

Men altså. Saken er den at jeg for tiden befinner meg i Vestlandets hovedstad- Bergen. Her har jeg vært siden onsdag kveld, i anledning et aldri så lite seminar. Og i stedet for å ta inn på hotell og sende regningen til skattebetalerne, ligger jeg på madrass på gulvet på den knøttlille hybelen til lillesøster. Så dum går det an å være. Men aldri så galt osv, her hos lillesøster er det jo alltid hyggelig å være, og mangelen på plass og komfort blir enkelt kompensert ved tilgang på gamle britiske TV-serier på dvd, innkjøp av smågodt, og ikke minst jobbing med vår felles mani: slektsforskning.

Lillesøster har jobbet hardt med å finne ut mer om våre forfedre fra Trøndelag. Den delen av slekta har vi liksom ikke fått noe kontroll over før nå, men her har altså lillesøster gjort en fin jobb. Nesten litt for fin, noe følgende samtale kan være med på å belyse:

Lillesøster, med oppglødd stemme: "Nå har jeg fått et skikkelig gjennombrudd på trønderfronten! Far til Johan Jørgensen heter Jørgen Edvardsen, og han er fra Hitra i Sør-Trøndelag".

Flopsy: "Så flott! Da har vi jo kommet litt lenger på den siden. Men si meg, Hitra? Er ikke det litt sånn Tore Strømøy-land?"

Lillesøster: "Hæh? Tore Strømøy? Kødder du eller? Nei, nei, nei...jeg vil ikke høre om det. Jeg nekter å ha gener fra samme område som han. Hører du? Jeg nekter!

Flopsy: "Så, så. Det er jo ikke sikkert at vi er i slekt med akkurat ham da. Hehe..men du skjønner vel hvorfor jeg ikke har jobbet så mye med trønder-genene våre. Ren og skjær redsel.

Lillesøster: "Fryktelig irriterende. Og nå som jeg var så fornøyd og all tingen. Og så kommer du med de derre Tore-kommentarene dine og ødelegger hele moroa for meg. Tore Strømøy...Fnys!

Jepp, rett og slett en fryktelig opplevelse for oss begge. Men uheldigvis for lillesøster, kom hun til å nevne dette med Hitra og Tore for en av sine venninner. Og siden har hun måttet takle tonnevis med trakasseringer på Msn, i form av lignende kommentarer:

"No har æ brukt mang ein arbeidstime på å leit etter annar personas slækt, og idag e æ så hældig at æ kan presanter litt fra mitt eige liv. Æ har alltid følt at det va nått så mangla, men no har æ ændelig funne det, og det va mi slækt i Florø"....

"Hei, hvordan står det til med Frøken Strømøy idag da?"

"Blir det slektsstevne til sommeren nå da? Du og Tore i skjønn forening, begge med hockeysveis, fargerike gensere og mokasiner...hehe...mens jeg ligger og ruller meg på gulvet i latter".

Uff ja. Det er harde tider. Jeg har advart dere mot slektsforskning før, og jeg gjør det igjen. Dere vet aldri hva dere finner, og sannheten kan være hard å takle. Hvem vet, kanskje nettopp du er i slekt med Ivar Hoff?



Fra venstre mot høyre:
Tore Strømøy og Lillesøster Kanin...like som to dråper vann?

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Har ho funne faaaren sin, ho litj-søster Kanin?

Men slapp av Tore Spore er fra Frøya, naboøya. I dag er det riktig nok tunnell mellom de to øyene, men det er et nytt påfunn. Hitterværingene søkte seg nok heller sørover, til Smøla og nedover der? ;-) VELDIG mye hjort på Frøya, forresten! Tilfeldig? Neppe! Bra med skikkelig trønder-ballast i slekta forresten! Å hei å hei å håååååå!

Men ikke si at jeg ikke har advart mot slektsforskning!!

8:55 a.m.  
Blogger Flopsy said...

Ja, tror nok lillesøster har funnet opphavet sitt her ja- ligner jo til og med litt på håret? ;-)

Vi har ganske solid med trønderballast i slekta ja. Hitra-mannen søkte seg ganske riktig sørover han, og generasjonene etter ham holdt stort sett til på Fosen, Ørlandet og Agdenes.

Oldefar Anton tok imidlertid til vettet, og flyttet til Trondheim. Han bodde på Bakklandet, og der vokste farfar opp. Kjære far er også født i Trondheim, men rakk vel knapt å bli døpt før familien begynte på en omfattende nomadeaktivitet i Sør-Norge...

Ellers er det jo littegranne betryggende å vite at Tore S. foreløpig ikke er å finne i slektsprogrammet mitt...enn så lenge ;-)

9:44 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Og det er altså på Hitra, ikke Frøya, at det er mye hjort! Beklager den lille glippen.. Tore Spore = Frøya. Hjort = Hitra.

Og Bakklandet, der er sjølsagt saker, ja! Fint på Bakklandet. Gamle trehus, brustein, alt det der. I riktig gammel tid var det visstnok en litt tvilsom bydel, utenfor byporten, med alt det innebar. Så var det en enkel arbeiderbydel. Så skulle de bygge motorvei der, og lot bydelen forfalle. Så ble den derfor overtatt av folk på jakt etter billige hybler; studenter, halvkunstnere etc, som glei inn mellom de opprinnelige. Så ble det til en hyper-trendy og DYR bydel for rike intellektuelle (og ikke fullt så intellektuelle), og sånn er det vel i dag. Jeg var med på å drive tvilsom bokhandel (og etter hvert mer og mer tegnseriehandel, og så platebutikk) på Bakklandet i mange år, og drømte om å bo der. Men måtte nøue meg med nabo-bydelen Møllenberg, en periode.

3:37 p.m.  
Blogger Flopsy said...

Hm..Bakklandet og Møllenberg...nå ble jeg nesten litt usikker her. Jeg tror min oldefar bodde et sted som het Nedre (eller var det Øvre) Møllenbergs vei. Det er kanskje på Møllenberg det da?

6:20 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Både Øvre- og Nedre Møllenberg-gata er gater på Møllenberg, ja, bydelen som ligger øst, nord-øst for Bakklandet... Bakklandet er den smale stripen langs elva, der Gamle Bybro går over mot sentrum (omtrent der Bakklandet Bass-sangforening samla seg om kveldene for å synge nidviser mot Nidaros mannskor, etter at dirigenten til BB, Biffala Lindstrøm, hadde tatt med seg alle notene deres og stukket over elva til Nidaros!). Møllenberg er der det vider seg mer ut mot øst, mot Lademoen... hmmm, skulle hatt et kart her.. uansett, dette er vel et eksempel på familiær koseprat i stedet for viktig intellektuell og politisk debatt? (som noen kan ha oppfattet, har jeg ikke lenger noen tro på "debatt" på nettet...)

8:58 a.m.  
Blogger Flopsy said...

Okei, da tror jeg at jeg har et sånn noenlunde korrekt mentalt kart over området. Husker at vi kjørte forbi det gamle huset i Nedre (eh..eller Øvre) Møllenberg gate en gang vi var på ferie i distriktet. Fint område mener jeg ihvertfall å huske at det var, selv om det var Møllenberg og ikke Bakklandet ;-)

Ja, dette var nok litt koseprat ja. Men det er nå en gang min blogg dette her, og jeg fikk ikke utlevert noen bruksanvisning eller husregler ved oppstart. Og siden jeg stort sett kommer med sludder, vås og koseprat, så tenker jeg vi sier det er greit.

Ellers helt enig. Har både lest og deltatt i nok nett-debatter til å ha mistet troen på det konseptet. Mye bedre med blogger, selv om jeg ser at debattene er i ferd med å dukke opp her også. Tror jeg vil ligge lavt i terrenget, og heller fortsette med mitt. Og her på Flopsys gjemmested oppfordres det til koseprat, både for "gamle" og nye kjente :-)

10:13 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home