søndag, februar 12, 2006

Bryllup

I disse dager har Flopsy fått invitasjon til bryllup!

Venninne og fysioterapeut-kollega Elisabeth skal gifte seg med sin utkårede den 4.mars, og stedet er Sandefjord. Selve seremonien skal foregå ute i skogen, og de inviterte har fått streng beskjed om å droppe pentøyet til fordel for stilongs og pledd....Jeg har fått inntrykk av at noen av de litt eldre tantene hennes har forsøkt med milde protester, men heldigvis til liten nytte. Her blir det bryllupsseremoni med fakler og bålbrenning. Jeg er kjempebegeistret, og håper værgudene gjør det mulig for Flopsy og Hjorthen til å kjøre over fjellet med Forden :-)

Egentlig så må jeg innrømme at jeg ikke er så glad i bryllup. Det er for det første litt skremmende med påkledningen. Jeg er ikke veldig glad i å pynte meg, og føler meg ofte litt som en påfugl når jeg har pentøy på. I tillegg er jeg livredd for bordplasseringen. Tenk om lille, innadvente meg blir plassert sammen med en haug med skumle, ukjente mennesker? Jeg er ikke akkurat verdens mest utadvendte person...Bryllup i skogen er derfor mer i midt i blinken, og jeg er helt sikker på at dette blir en kjempeflott happening!

Siden jeg selv nå nærmer meg 30 med stormskritt, hender det også at jeg selv får spørsmålet om ikke det er på tide å gifte seg. Men for min del må jeg innrømme at tanken på å skulle stå brud ikke er spesielt fristende...Ekstra skummelt er tanken på å skulle være hvit brud, det som for mange er selv den rosa ungpikedrømmen. Vel, for meg er det nærmere et mareritt....

Et kirkebryllup ville for det første være rimelig hyklersk for meg, som ikke akkurat er et religiøst vesen. Og den ekle følelsen av å være en hykler fikk jeg mer enn nok av under den obligatoriske samtalen med presten i forbindelse med juniors dåp. Presten var både offensiv og belærende, og han gav seg heller ikke før han fikk prakket på oss et ekteskaps-skjema. Det havnet i søppeldunken med en gang vi kom hjem. Det fikk liksom være grenser for hykleri på en og samme dag ;-). Et under at junior fikk lov til å bli døpt egentlig, men det gikk nå igjennom det da.

Men det er ikke bare tanken på hykleriet som gjør et bryllup til noe skremmende for meg. Tanken på å iføre seg selv en massiv, hvit, bløtkake-lignende kjole er ikke mindre skremmende. Jeg har knapt gått med kjole etter skolestart, og har ingen planer om å begynne nå. Også hvit da...ugh! Det å få håret fikset er heller ikke så fristende. Jeg er redd frisører har en litt annen følelse for hva som er "bryllupsfint" enn det jeg har....høyt hår med blomster i for eksempel...hjelp!!

Det eneste som er marginalt verre, er tanken på å skulle betale det hvite ut av øyet for å sikre den litt vel tallrike Flopsy-slekta god tilgang på ildvann. Aargh...jeg lover meg selv at dette aldri blir aktuelt. Så Hjorthen, her må det i så fall tenkes alternativt...

Men videre til neste tema: navnebytte. Jeg ser at de fleste kvinner som gifter seg velger å ta mannens etternavn. Jeg er selvfølgelig ikke motstander av dette- hvilket navn man velger å ta, må så klart være opp til hver enkelt. Men jeg tillater meg likevel å stusse over at så få velger å beholde sitt egen navn- i våre likestillingstider. Jeg skjønner godt argumenter som at det er praktisk med felles navn- at det å ha samme etternavn er en del av symbolikken med ekteskapet- at det er lettvint med tanke på barna- at det er tradisjon osv.

Og som sagt, jeg ønsker ikke å angripe noen. Jeg respekterer at mange ønsker å ta mannens etternavn. Men jeg håper at dere kvinner ihvertfall har tenkt igjennom saken, og at dere er klar over at det også er lov til å beholde sitt eget ;-). Og det er også mulig at jeg velger å nevne dette nettopp fordi at det ikke er aktuelt for meg å bytte navn....jeg er for sterkt knyttet til de navnene jeg allerede har :-)

Så her i heimen er det kaoset som råder: Jeg har to etternavn, Hjorthen har to etternavn og Junior har to etternavn (mitt til slutt- er beinhard feminist må vite ;-)). Funker helt fint det også!

3 Comments:

Blogger saccarina said...

Kaos og kaos? Jeg regner med at dere har oversikt selv, og da er det bare postkvinnen eller postmannen det eventuelt er synd på. Etter at postkassestativene kom har de postansatte uansett hatt en veldig kjedelig jobbhverdag, så litt navnespenning er sikkert bare krydder for dem. Tenk at du gjør en god gjerning med å holde på litt forskjellige etternavn i familien.

7:16 p.m.  
Blogger Flopsy said...

Vi er faktisk så heldige at vi har postkassen vår på husveggen :-)

Og ja, jeg tror nok alle navnene våre er med på å holde postvesenet i ånde. Det hender ihvertfall at jeg får posten til en navnesøster, som også har to etternavn...

11:17 p.m.  
Blogger solskinnsbloggen said...

Nå har jeg lest denne bloggen en god stund, og jeg må si at jeg liker den godt. Jeg fikk likevel lyst til å si noe om dette med ekteskap og navnebytte. Da jeg giftet meg, beholdt jeg mitt navn, men tok i tillegg min manns. Jeg synes ikke det var noe problem egentlig. Grunnen til at jeg mente at mitt navn var viktig å ha med var at dette er et slektsnavn. Et navn som min oldefar en gang tok. Mitt søskenbarn derimot, hette Johansen som pikenavn, og tok mannen sitt etternavn som var Andersen. For henne spilte det ingen rolle siden Johansen var like kjedelig som Andersen. Nå heter alle Andersen til etternavn. Veldig greit egentlig.

Jeg var hvit brud, men jeg liker heller ikke rosa, så det ble ingeting av det. Men jeg synes likevel det var flott å være så fin på en dag. Kjolen man skal ha, skal jo være behagelig å ha på. Jeg hadde jo et langt slep, men etter noen glass vin hadde jeg likegodt hele slepet tvinnet over skulderen, og til dels rundt halsen. Hehe. Så det gikk så fint så. Men som du skriver, det finnes alternativer, og jeg håper at dere som ikke er gift, har sikret hverandre ved eventuelle død eller ulykker. For det er nemlig ingen selvfølge at du arver Hjorthen og omvendt hvis en av dere dør. Og det er jo viktig at den av dere som eventuellt sitter igjen, har midler til å greie dere. Barnet arver jo, men samboere har ingen rett, men det har ektefelle. I følge lov skal ektefelle arve så så stor prosent. Og slik jeg ser det, så er jo det en sikkerhet for den som sitter igjen med ansvaret for hus og barn. Nå må det sies at det jobbes jo veldig for at samboere ska likestilles som ektefelle. Før vi ble gift, skrev vi et gjennsidig testamente.

9:23 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home