onsdag, februar 08, 2006

Bokstaver og nytteverdi

Helt siden barndommen har jeg syntes litt synd i noen av bokstavene våre. Jeg tenker selvsagt på de stakkarne som faller utenfor. De som sjelden eller aldri blir brukt på norsk, og som dermed ikke riktig har fått sjansen til å vise oss hva de er gode for.

Jeg tenker spesielt på de bokstavene Q, X, Z og W. Disse "utenlandske" karakterene, som sjelden blir sysselsatt i språket vårt. Det er vel liten tvil om at det er sånn i samfunnet vårt idag at for eksempel V tar de fleste jobbene som W kunne ha hatt.

Det har vært lite fokus på dette problemet i samfunnet vårt. De nevnte bokstavene har blitt bedt om å ta seg sammen, stå opp om morgenen, få seg en jobb osv. Men hittil har ingen vært villig til å sysselsette dem, og de har stort sett kun blitt uglesett.

Jeg forsøkte derfor å finne aktuelle ord der man kan se disse bokstavene i arbeid:

Q: Q- tips, Q- melk
X: Xylofon, xenofobi
Z: Zoo, zalo
W: William, Wenche

Relativt magert, med andre ord...

Det er derfor svært gledelig å se at bloggverdenen er full av toleranse og gode sysselsettingstiltak. Og hva hadde vel Word Verification vært uten disse fremmede fuglene ;-)



6 Comments:

Blogger saccarina said...

Om vi tenker oss om er det kanskje mer synd på Æ, Ø og Å. Q, X, Z og W blir brukt av en hel engelskspråklig verden og sikkert flere andre, mens Æ, Ø og Å vansmekter her i nord. Kaldt og vått er det, og ikke blir de overmåte brukt her heller.

11:26 p.m.  
Blogger Flopsy said...

Å, det har du jammen rett i, saccarina.

Tidligere ble de i det minste brukt i fornavnene våre. Da hadde vi flotte navn som Ægir, Øystein og Åsta.

Og nå? Lagt bort i en skuff og glemt. *Snufs*

9:26 a.m.  
Anonymous Anonym said...

Æ, Ø og Å er de virkelige utsatt i dag, ja... Og de bruker vi jo faktisk litt også

I sin tid fantes det forresten en forening som het "Den Norske Forening til X'ens Fremme", som arbeidet for å bruke X langt mer i det norske språk. De søkte i sin tid slottet om å få kalle seg "Den Kongelige Noske Forening til X'ens Fremme", men fikk høflig avslag.

10:09 a.m.  
Blogger Flopsy said...

Interessant tanke det der ja, men funker kanskje hakket bedre med noter enn med bokstaver :-)

11:19 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Hei å hopp.
Ville bare si at jeg gjør definitivt mitt for å opprettholde bruken av W. Jeg heter Wold til etternavn og skriver det så mange ganger jeg klarer i løpet av en dag. Vel å merke så mange naturlige ganger jeg klarer, driver altså ikke med å skrive etternavnet mitt 400 ganger på tavlen per dag.
Viv Wold

10:32 p.m.  
Blogger Flopsy said...

Det er godt noen kjemper for de utsatte bokstavene. Stå på!

9:36 a.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home