søndag, januar 29, 2006

IMDB- en venn i nøden


Flopsy er glad i å se film, og i kveld var jeg plutselig i den merkelige situasjonen at jeg var hjemme alene. Hjorthen var på jobb, Junior var på overnattingsbesøk hos bestemor, og kattene var ute og gjorde kvartalet utrygt. Med andre ord en gylden anledning til å få oppdatert seg litt på filmfronten. Skjønt oppdatere og oppdatere; de fleste usette filmene i hylla er på alder med Methusalem...eller evt. i det minste med Flopsy selv :-)

Etter å ha kikket litt på kandidatene i hylla, endte jeg opp med to alternativer: "The Professionals" fra 1966 og "Blueberry" fra 2004 (utrolig men sant, 2004 liksom). Og når der er tvil til stede, pleier jeg å oppsøke min gode venn IMDB- den internasjonale filmdatabasen. Jeg kan ikke fordra å måtte velge, for da må man som kjent velge bort noe annet. Og da er det kjekt å la den filmen med høyeste poengsum på IMDB vinne- evt. tvinge Hjorthen til å bestemme.

Jeg ble imidlertid sittende å lese der inne, i stedet for å snurre film. Etter en stund klikket jeg på Michael Madsen, som har en sentral rolle i Blueberry. Mannen har blant annet også spilt i filmer som "Reservoir Dogs"- en glitrende film hvor Madsen spiller den fæle Mr.Blonde; og han har spilt i Free Willy- som en noe mer sympatisk type ved navn Glen. Disse to filmene kom begge tidlig på 90-tallet, og sier noe om herr Madsens evne til omstilling.

Michael Madsen har selv følgende kommentar til disse to, noe ulike, rollene:

"The oddest thing is when children recognize me from "Free Willy" (1993) and their parents recognize me from "Reservoir Dogs" (1992). The kids are, like, "There`s Glen!" and their parents are, like, "Don`t go near that guy!""

Hehe...morsomt!