søndag, januar 22, 2006

Bokhjørnet


Jeg innrømmer det gjerne, jeg liker veldig godt å lese krim. For meg var kriminallitteratur overgangen mellom barne-og ungdomsbøkene og voksenlitteraturen, og uten den hadde tror jeg det hadde gått lang tid før jeg hadde våget det spranget.

Nå leser jeg veldig mye forskjellig, og fortsatt en god del krim. Den siste i rekka er tidligere nevnte "Døden på Garnethill", av Denise Mina. Den er første bok i en trilogi, og handlingen foregår i Glasgow, Skottland. Hovedpersonen er den unge Maureen O`Donnel. Hun har sine demoner, men er i bunn og grunn den mentalt friskeste i en mildt sagt noe belastet familie. Maureen våkner opp en morgen og finner elskeren sin bundet til en kjøkkenstol og med overskåret strupe. Hun blir mistenkt for drapet, og begynner etterhvert å nøste i saken selv.

Karakterene i boka er både fargerike og interessante. Maureen er et godt eksempel på at man kan klare seg bra her i verden til tross for en noe komplisert oppvekst. Broren hennes, den småkriminelle Liam, er også godt beskrevet, men den som virkelig tar kaka er deres mor, Winnie. Hun er kronisk alkoholiker, og en personlighetsforstyrret manipulator av rang. Hovedpersonen Maureen er selv usikker på hvilken hun liker minst; "Fylle-Winnie" eller "Nykter-Winnie". Selv holder jeg en knapp på den sentimentale og selvmedlidende edru-utgaven.

Det negative med denne boka er litt det samme som med "The American Boy". Karakterene og intrigene deres overskygger delvis selve kriminalhistorien. Å lese om Maureen og de dysfunksjonelle familiemedlemmene hennes er nesten artigere enn å lese om de tingene som har med drapet å gjøre. Intensiteten tar seg noe opp mot slutten, men undertegnede har lest så mye krim at jeg skjønte hvem som var morderen litt for tidlig ;-)

Alt i alt en grei krim, med levende karakterer man blir interessert i. Det frister å lese fortsettelsen, bare for å høre hvordan det går videre med Maureen, og ikke minst med Winnie. Et mer ufordragelig vesen har jeg ikke møtt siden Uffert i Potter-bøkene...hehe.

Men for de av dere som liker krim: Peter Robinsons krimbøker fra Yorkshire-distriktet er veldig bra!

1 Comments:

Blogger Flopsy said...

Eh..jaha, ja. Tenker du fant den veldig interessant ja...

7:48 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home