lørdag, februar 04, 2006

Juniors filosofiske betraktninger

Flopsy og Junior var på en liten kjøretur tidligere idag. Vi kjørte langs fjorden, da Junior plutselig ser på meg og sier:

"Jeg lurer på hvem som har laget alle de øyene"
"Øynene?" spør jeg?
"Nei, øyene vel. De som ligger der ute i sjøen". Han peker mot fjorden, hvor der ligger en liten klynge med skjær. "Jeg lurer på hvem som har laget de".
"Ja", sier jeg, "Det er jo et ganske godt spørsmål. Neimen om jeg vet. Hva tror du selv da?"
Han tenker noen sekunder, før han sier: "Kanskje det er sjøfolkene?"
"Ja", sier jeg igjen. "Eller kanskje det er Gud?"
Junior rister på hodet:"Nei, jeg tror ikke det. Han bare kjefter..."

Flopsy strever med å kontrollere både seg selv og Forden etter dette. Junior ler med, og føler for å utdype kommentaren sin: "Du husker vel den historien med eplene? Da bare kjeftet Gud masse".

Og joda, jeg ser poenget- og skjønner godt at Junior syntes det var litt urettferdig at Adam og Eva skulle få så mye kjeft for å spise epler...

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Tror det er den guden junior snakket om der jeg har skrevet om i min siste roman. Han som bare kjefter.

Dersom noe forlag vil gi den ut, inshalla, skal du se at jeg får hagen full av sinte kristne og muslimer etterpå?? og jeg som ikke har hagegnomer der fra før en gang...

8:53 a.m.  
Blogger Flopsy said...

Trenger jo absolutt ikke hagegnomer dersom det scenarioet der blir virkelighet...

Personlig er jeg litt fascinert over hvor spesielle en del av de litt -mer-enn-gjennomsnittlig-kristne ser ut.

Ofte ser man en artig kombinasjon av litt spesiell hårfrisyre (se bare eksempelet hos Hjorthen), forurettet ansiktsuttrykk, sørlandsdialekt og total mangel på selvironi.

I min barndom var jeg forøvrig livredd Ayatollah Khomeini. Han så jo rimelig skummel ut, og jeg fanget opp såpass fra nyhetene at jeg skjønte at dette ikke var en mann å spøke med. Kåre Kristiansen var liksom den norske utgaven...ikke fullt så skummel, men litt skremmende likevel ;-)

11:29 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home