onsdag, januar 04, 2006

Ville Vesten


Jeg ser at Hjorthen har store planer om å skrive litt om alle filmene han ser; og det er jo ikke så rent få i og med at han faktisk jobber på byens eminente (?) kino. Undertegnede ser heller lite film; Hjorthen ser jo det meste via jobben sin, og damer går som kjent ikke på kino alene...I tillegg er jeg vel kanskje litt sær i smaken, og det er ikke hver uke det kommer filmer jeg kunne tenke meg å se.

Imidlertid så har jeg en brennende interesse for gamle western-filmer. Tror dette er noe som henger igjen fra barndommens verden, med gode minner fra diverse serier som "Kruttrøyk" og "Huset på prærien". I tillegg skal man selvfølgelig ikke glemme tegneserien "Sølvpilen"; der man lærte artige fraser som "Manitu", "tomahawk" og "ildvann". I min glade barndom var uansett cowboy & indianer spennende saker, og min lille verden er dette fortsatt fascinerende stoff.

Etter at heimen fikk seg DVD-spiller (riktignok en billig sak av laber kvalitet) oppdaget jeg at mange av de gamle, gode filmene lot seg kjøpe for en billig penge. Dermed ble det til at man kjøpte noen filmer her og der, og etter hvert har jeg nå et sted mellom 30 og 40 westerns.

Bildet oppe til venstre (tenk at jeg fikk til å legge inn bildet- helt alene!) er fra en av mine definitive favoritter: "Rio Bravo" fra 1959. Dette er visstnok en av Quentin Tarrantinos favoritter også, og ryktet vil ha det til at han bruker denne filmen som en slags lakmus-test overfor potensielle kjærester. Men jeg er som kjent opptatt, så la oss komme tilbake til saken.

Filmen er enkelt konstruert; Sherriff John Wayne har puttet slemmingen Joe i fengsel. Joe har mektige venner, som gjør det de kan for å få ham ut derifra- og de er villige til å ta alle midler i bruk. Sherriffen venter på hjelp fra marshallen, og må i mellomtiden gjøre det han kan for å holde fangen bak lås og slå. Til å hjelpe seg har en to assistenter; fylliken Dean Martin og krøplingen Walter Brennan. Med andre ord en klassisk konflikt mellom de "gode" og de "onde", ispedd en dose humor, en dose romantikk og veldig flotte bilder. Med andre ord; vanskelig å mislike :-)

Noen synes "Rio Bravo" er for langtekkelig, men for en gammel dame som meg er det rolige tempoet noe av det jeg liker aller best med den. Her er det masse fokus på karakterene, og på deres innbyrdes forhold; og best av alt: ingen CGI ;-). 136 minutter med suveren western, der all handling foregår i en klassisk liten westernby- med både hotell, saloon og fengsel...

Se forøvrig opp for Dean Martin i denne filmen; her viser han at han kan mer enn å drikke bourbon og å fortelle vitser...

Hører gjerne fra dere, om det er noen som har sett denne- og som kanskje mener noe om den også?

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Westernfilmer er en av mine favoritter også når det gjelder film. Da særlig skikkelige spaghettiwestern.

Alikevel må jeg si at min desidert største favoritt innen sjangeren er Young Guns I, selv om den nok er av nyere dato, 1989 hvis jeg ikke husker feil. Emilio Estevez er fantastisk som Willian H Bonney, alias Billy the Kid i den filmen.

Når det gjelder Rio Bravo så kan jeg ikke huske å ha sett den tidligere, men det skal jeg gjøre så fort det lar seg gjøre. Jeg gleder meg...

10:50 p.m.  
Blogger Flopsy said...

Western-filmer er strålende saker det, selv om jeg har inntrykk av at det har et litt fryneste rykte?

Jeg leser en del film-omtaler på imdb, og ser der at det er tendenser til fronter mellom dem som liker best "klassisk" western, og dem som foretrekker spaghettiene. Selv liker jeg veldig godt begge deler, og føler at det ikke nødvendigvis passer å sammenligne dem. MÅ jeg velge, blir det nok klassikerne for min del- synes de har litt mer sjarm og varme, selv om spaghettiene er mer stilrene.

Forøvrig er det mye moro å lese på imdb, blant annet en usannsynlig morsom debatt om hvem som hadde vunnet dersom John Wayne og Clint Eastwood hadde møtt hverandre i duell...litt komisk å se hvor sterke følelser som er i sving, og hvor bastante svar folk har...alt etter hvilken leir de tilhører, selvfølgelig.

Jeg har sett Young Guns en gang for lenge siden, uten at jeg kan si at jeg fikk så veldig sterke følelser for den da. Tror jeg syntes den var litt "glatt"? Kunne godt tenkt meg å sett den igjen, kan godt hende jeg hadde vurdert den helt annerledes nå.

9:06 p.m.  
Blogger Flopsy said...

Her er forøvrig litt mer info om Rio Bravo, for de som måtte finne dette interessant:

http://www.thecinemalaser.com/dvd2/reviews/rio-bravo-dvd.htm

11:01 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home