tirsdag, januar 03, 2006

Og jula varer helt til påske...

Det har blitt mye prat om Tom Waits her inne, noe undertegnede selvfølgelig setter pris på. Liker man Tom Waits, møter man venner overalt! Og også en del tomme blikk, men pytt, pytt ;-). Dette bringer meg over til en annen fabelaktig julepresang, som jeg dessverre glemte å nevne i den posten som omhandlet dette temaet.

Det har seg nemlig sånn at jeg også fikk "Black & White Night" på DVD til jul. For de av dere som ikke kjenner til dette, så er det et fabelaktig konsertopptak av Roy Orbison, hvor han spiller et knippe sanger med en hel mengde kjentfolk som musikere. På piano finnes ingen ringere enn Tom Waits ;-). Veldig artig å se (og ikke minst høre) TW spille Orbison!

Selv har jeg også et sterkt forhold til Orbison; etter å ha oppdaget ham sånn sent på 80-tallet en gang, den gangen han gav ut skiva "Mystery Girl". Husker ikke årstallet sånn i farta, men mener at jeg var en 11- 12 år, så tipper det var rundt 87 eller 88. Jeg ble helt oppslukt av denne plata, og kjøpte en haug med gamle (og sikkert billige) Orbison-kassetter på Svinesund den påfølgende sommeren. Ikke alt av like høy kvalitet, og jeg er ikke sikker på at alt var ekte vare heller. Men uansett, det var nesten en religiøs opplevelse å sitte i stua og se på denne konserten; Orbsons episke sanger og vannvittige stemme, og med musikere som Tom Waits, Bruce Springsteen, Elvis Costello, k.d Lang osv rundt seg. Helt fabelaktig!

På slutten av DVD`en blir forøvrig alle kjentfolka spurt om hvordan de kjente til Roy Orbison, og hvilket forhold de har til ham. TW klarer selvfølgelig ikke å dy seg, og svarer følgende: "Well, I used to babysit for Roy when he was a kid..." Hehe, tenker det ja.