søndag, november 14, 2004

Julemesse 2004

Som sagt så har jeg altså fått med meg årets julemesse. Dette er et årvisst arrangement, hvor (i hovedsak) privatpersoner stiller ut og forsøker å selge diverse håndarbeid. Her finner man alt fra treskjæring og keramikk til tøynisser og julebakst. Noe for en hver smak, bare ikke min..*ss*.

Føler meg i grunnen skikkelig surmaget, men jeg klarer liksom ikke å ta helt av ved synet av en julenissedekorasjon med tilhørende telys, eller av et par hjemmestrikkede rosa tøfler, og for ikke å snakke om de flotte lisseslipsene...hvem er det som kjøper sånt da? Eh..vel, mor kjøpte faktisk en sånn nissedekorasjon, men det trenger vi ikke snakke så høyt om. Jeg begynner i grunnen å skjønne hvorfor hun heller vil ha meg med enn kjære far. Han hadde garantert spurt henne om hva hun skulle med noe slikt. Det er ikke mitt VISA-kort hun bruker, så jeg trenger ikke stille slike spørsmål..*ss*

Kjære mor er jo ivrig lefsebaker, og måtte selvfølgelig smake hos alle som solgte lefser på messa, bare for å få en bekreftelse på at hennes egne er mye bedre. Jeg er ikke så kjempeglad i lefser heller, selv om det er bedre enn nips, men våget ikke være uenig. Da er jeg redd jeg hadde blitt gjort arveløs på flekken, og det er ikke andres lefsebakst verdt. Det er dessuten mulig at hun har rett, jeg ser ihvertfall ikke bort i fra det. Til slutt klarte hun faktisk å finne en dame som bakte akseptable og annerledes lefser, så hun måtte ha med seg noen sånne også.

Etterhvert prøvde hun tappert å prakke på meg noe keramikk, sikkert fordi hun skjønte at jeg ikke var altfor glad for å være på julemesse når jeg endelig hadde litt fri. Keramikken var ikke helt i min gate, men jeg gikk etterhvert med på å ta i mot en eske med traktkantareller og en ring med viltpølse. Middag får man aldri for mye av. Julemesse derimot...

Neste år tror jeg at jeg skal foreberede meg i god tid, og sette en kontaktannonse inn i avisa:

`"Koselig dame på 52 søker person til å gå på julemesser med. Er interessert i lefsebaking, juledekorasjoner og keramikk. Jeg er utadvent, sosial og veldig glad i shopping. Jeg stiller ikke store krav til deg, men det er en fordel om du er tålmodig, utholdende og har gode sko. Du bør også ha førerkort og kunne bære tungt.

Bill.mrk: Noen som passer for meg?"