søndag, oktober 31, 2004

Uten mat og drikke...

Denne helga hadde vi i utgangspunktet tenkt oss en tur til Bergen, delvis sammen med mine foreldre. Det vil si at vi skulle være i Bergen samtidig, men med hver vår bil, og med hvert vårt overnattingssted. Planen var 2 netter på Holberg, mens de gamle skulle overnatte hos Tante Kjellbjørg i Loddefjord. En kjapp oversikt over økonomien, kombinert med en følelse av trøtthet, førte imidlertid til at vi avlyste, og sendte de gamle avgårde med noen andre i slekta. Og siden vi hadde spart en del cash på å være hjemme, passet det godt å lage til litt ordentlig lørdagsmat; det vil si indrefilet av svin, hasselback-poteter og god rødvin.

Både kjøttet og potetene var strålende saker, men vinen var likevel den som stakk av med smaksløkene! Det dreier seg her om en Chateau Laroque 1998, som jeg fikk av min kjære til jul ifjor. Den var visst temmelig dyr, så den har blitt stående på vent mens vi har leita etter en spesiell anledning. Ikke at denne helga var spesiell på noen måte, men vi fant nå ut av det var greit å plukke frem denne vinen- denne har tross alt blitt stående i snart ett år.

Jeg har som tidligere nevnt lite greie på vin egentlig, bortsett fra at jeg tror at jeg ihvertfall til en viss grad kjenner forskjell på om den er god eller dårlig..*ss*. Og dette er noe av det beste jeg har drukket; den var både smaksrik og lettdrikkelig, med en nydelig ettersmak. Så om noen vil imponere kjæresten med en god (og ganske dyr...) vin, så er dette et godt valg. Mye bedre enn Chenet og Gato Negro og de andre billige bestselgerne.

Og i morgen blir det helstekt, sennepsmarinert kylling, med grønnsaker og poteter. En oppskrift fra den godeste Viestad, og mye, mye bedre enn grillkylling fra butikken :-)

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

sukk.. fikk plutselig så lyst på god rødvin... :-)

tb

1:05 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home