torsdag, oktober 07, 2004

Djevelens blandevann

Siden jeg åpenbart er i bloggehumør, så kan jeg jo si litt om en annen sak: kaffe. Hva i himmelens dager er det som gjør dette til en så attraktiv drikke? Jeg kan navngi ganske mye som smaker bedre, men av en eller annen grunn er kaffe den mest populære. Hvordan kan det ha seg at folk frivillig tyller i seg slike mengder av noe som i beste fall smaker nesten ok, og i verste fall som en blanding av motorolje og oppvaskvann?

Jeg har selvfølgelig ikke fasiten. Jeg drikker jo også kaffe, om enn i små doser. Som kommuneansatt er man vel nærmest programforpliktet til det. Koffeinet har jo sine åpenbare fordeler, ihvertfall tidlig om morgenen. Og smaken kan man jo døyve etter beste evne, ved å tilføre generøse doser kaffefløte og sukker. Helsekaffe, som jeg velger å kalle det. Maksimalt med kalorier, minimalt med kaffesmak. Og hvorfor tyller jeg så i meg dette, og det helt frivillig? Vel, det var jo det med koffeinet da. Jeg ville nok egentlig ha foretrukket cola, men det tar seg så dårlig ut. Helsearbeider som sitter og tyller i seg brus, liksom. Selv om den typen kalorikaffe jeg drikker nok ikke er særlig mye sunnere enn cola. Men det er det nok bare jeg som vet. Det er ihvertfall ingen som kommenterer den. Sukkeret passer jeg jo dessuten på å ha oppi når ingen ser meg *ss*

I tillegg har jeg lært meg en del triks med hensyn til å overleve det daglige kaffepresset med helsen sånn noenlunde inntakt:

Punkt nummer 1: Unngå for en hver pris all kaffe laget av hjemmesykepleien. Sist jeg forsøkte meg fikk jeg kaffen servert i et krus som det stod Shell Motorolje på. Jeg skjønte etterhvert at dette ikke bare var reklame, men faktisk en innholdsfortegnelse også. Når kaffen kan skjæres med kniv, da er den litt for sterk. Iallefall dersom man ikke jobber i hjemmesykepleien.

Punkt nummer 2: Når vennlige mennesker prøver å dytte på deg kaffe, si at du nettopp har drukket 3 kopper, og at du dessverre ikke tåler mer. Dersom dette ikke holder, lyv på deg noen sure oppstøt, evt. et magesår. Whatever it takes.

Punkt nummer 3: Hvis du ikke klarer å slippe unna kaffe når du er på hjemmebesøk, så unngå for enhver pris å spørre om fløte eller melk. Svart kaffe er ikke godt. Kaffe med sur melk er faktisk enda verre. Og etter det jeg har erfart er ikke alle eldre så opptatt av holdbarhetsdatoer. "Den er en uke over datoen, men like god". Eh, vel- klumpete melk er ikke godt, hverken i eller utenfor kaffen.

Punkt 4: Skulle til å foreslå at man kan spørre om te i stedet. Problemet er bare at ingen i Sogn og Fjordane drikker te. Og er man så heldig at det finnes te i nærheten, så kan du være sikker på at det er noe grusom fruktte med mintsmak- eller det som verre er. Så dette punktet kan kun brukes hvis du er sikker på at teen er brukbar, eller du er på ferie til England.

Punkt 5: Lær deg å like kaffe. Eh...vel. Jeg har jobbet med saken en stund, men kommer liksom ikke forbi det punktet hvor jeg har lært meg å tolere kaffe. Med mindre vi snakker om en Dobbel Mocca med vaniljeis på kaffebaren da. Men det synes ikke å ha noe særlig overføringsverdi til vanlig svart kaffe. Ihvertfall ikke hjemmesykepleien sin..

Nei, jeg går og tar meg et glass cola jeg. Det har jeg vel fortjent nå, eller hva?

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Men intet er bedre enn en godt tilberedt, akkurat passe sterk og brennhet kopp java mocca, med den akkurat rette aromaen som pirre luktesans og nervesystem, den akkurat rette sammensatte smaken av sol og krydder og søtlig bitterhet, ved siden av morganavisen?! Eller den kokhete koppen med litt grut i som du heller rett fra sotkjelen du har varma over det rukende bålet ved vannkanten?Eeller den kruttsterke doble espresso'n, delikat dekket av sitt naturlige hvite lokk, smakseksplosjonen som sender den akkurat rette koffein-sitringen rundt i hele kroppen, den akkurat rette gåsehuden når du kjenner smaken mot tungen...

elsker visst kaffe, jeg...

"it's gettign harder and harder to get a bad cup of coffe!" Tom Waits

11:04 a.m.  
Blogger Flopsy said...

Jeg innser at de fleste har et positivt forhold til kaffe ja. Selv har jeg dessverre store problemer med å dele denne opplevelsen, og espresso er jo alldeles forferdelig grusomt. Omtrent som motoroljen til hjemmesykepleien på smak. Ugh!

Men vi har vel alle våre smakspreferanser, og noen av mine er nok minst like uforståelige for andre som kaffe er for meg ;-). Neste blog burde kanskje handle om mat jeg elsker?

11:17 a.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home