tirsdag, oktober 05, 2004

Flopsys filmhjørne

Tenkte jeg skulle skrive noen ord om film i kveld. Jeg er ikke akkurat noen hyppig kinogjenger, mye på grunn av junior selvfølgelig, men også fordi min kjære faktisk jobber på kinoen, og dermed har sett det som er av filmer før jeg rekker å få tid til å få dem med meg.

Anyway, for ikke så lenge siden kom jeg meg faktisk på kino, og fikk med meg M. Night Shyamalans (utrolig stilig navn *ss*) "The Village". Visste at den hadde fått sånn passe lunkne kritikker, men gikk med relativt åpent sinn. Hadde sett "Sixth sense" og "Unbreakable" av samme regissør tidligere, og synes vel den første var litt fiffig, men at den andre kun var så der.

Og hva er så dommen? Jo, jeg ble faktisk positivt overrasket. Riktignok ikke en feilfri film, men jeg synes den var langt bedre enn mange kritikere skulle ha det til. Flotte bilder, veldig gode skuespillerprestasjoner, og en historie med et snev av dybde. Til og med noen litt småskumle scener, selv om dette ikke akkurat er noen skrekkfilm (som mange nok har fått inntrykk av på forhånd, mye takket en litt villedende trailer).

Shyamalan har hatt en tendens til å legge inn såkalte twists i filmene sine. Det har vist seg å fungere fint tidligere, men problemet er at man blir sittende å lete etter disse, siden det er en Shymalan-film. Det er i grunnen litt synd, for twistene lar seg oppdage før de kommer (når man leter etter dem ihvertfall), og det tar jo vekk litt av spenningen. Så litt mindre overtydelighet hadde gjort denne filmen ennå bedre. Neste gang kan jo Shymalan vurdere å la det være en twist at det ikke er noen twist. Da ville vi virkelig bli overrasket ;-)

Ser ellers at han får en del pepper for at filmen er "treig"; dvs at det brukes for lang tid i oppbyggingen. Selv synes jeg dette er en av filmens styrker. Jeg opplever mye av dagens film som "hastig" og overfladisk, og synes det var deilig å se en film som tok seg tid til å presentere karakterene og samfunnet på en litt grundig måte. Skulle ønske fokuset etterhvert ble flyttet litt mer vekk fra CGI og litt mer over mot dialog. Så i så måte likte jeg denne filmen.

Interessert i å høre hva andre mener om denne. Tror kanskje dette er en film man enten liker ganske bra eller misliker fullstendig?