søndag, oktober 03, 2004

Lidl til du dør

Som de fleste sikkert har fått med seg, så har altså den tyske matvarekjeden Lidl åpnet noen filialer her i landet den senere tid. Så også i Florø. Den nye Lidl-butikken åpnet dørene 23. september, og siden den tid tror jeg at jeg har vært der ca 14 ganger. Hvorfor det? Ja, det er et godt spørsmål. Det er ikke fordi jeg har en svakhet for tyske pølser og billig blomkål, men fordi min kjære mor har det...og siden hun ikke har sertifikat, og siden jeg er snill og hjelpsom, og siden hun er flink til å passe Thomas når vi begge er på jobb...ja, du skjønner sikkert tegningen...

Og hva skal man så si om Lidl? Vel, det er jo langt i fra så mystisk som media (og Lidl selv) har forsøkt å gi inntrykk av. Butikken er både stor og fin, og en del av varene er til og med billige. Særlig gjelder dette grønsakene. Min kjære mor kjøpte 5 blomkålhoder ved første besøk på Lidl, fordi det var så billig. Jeg må innrømme at jeg er litt enklere skrudd sammen, og at jeg i hovedsak kjøper det jeg trenger i dag, og kanskje i morgen. Lenger frem klarer ikke jeg å tenke, og forvelling av grønnsaker er ikke noe jeg har et forhold til. Så foreløpig ingen blomkål til meg, selv om den kostet 2 kroner kiloet.

Men hva er så ulempene med Lidl? Vel, vareutvalget er temmelig begrenset, så sjansene for at du ikke finner det du skal ha er rimelig stor, ihvertfall hvis du liker å lage litt mat fra grunnen av. I tillegg har de ikke vanlig cola, bare noen kopimerker som selvfølgelig ikke blir helt det samme. Og de har ikke aviser og blader. I det hele tatt. Ingenting. I tillegg er det meste av varedeklarasjon på tysk. Ikke at det plager meg, jeg pleier ikke å lese på dem uansett. Men for noen vil kanskje all "tyskheten" bli i meste laget.

Kjære mor var litt snurt over at de ikke hadde kulturmelk, men irritasjonen gikk over når hun oppdaget kyllingfilet til svenskepriser. Personlig har jeg stort sett endt opp med kjøtt og sjokolade de gangene jeg har vært der. Det er liksom mye enklere å handle i nærbutikken, som er utstyrt med fabelaktig utvalg og ikke minst ostedisk og annen ferskvare. Men det er ingenting å si på tilbudene deres, så at jeg dropper innom for å plukke med meg litt annonsevare og vollmilchchocolate ser jeg ikke bort i fra. Jeg slipper vel uansett ikke unna ;-)