søndag, november 14, 2004

Vinhjørnet

I helga har jeg nok en gang vært snill datter, og vært med min kjære mor på julemesse. De som kjenner meg kan nok underskrive på at dette ikke er helt i min gate. Jeg kan i grunnen ikke fordra nips, og jeg har store vansker med å forstå hvordan det er mulig å bruke over 300 kroner på å kjøpe seg en juledekorasjon. Anyway, selve julemessa får tilhøre neste blogg.

Siden mye av dagen gikk med til dette, fikk mor litt dårlig samvittighet, og tilbød meg en flaske vin som kompensasjon. Hun har kjelleren full, og kjøper mye mer enn hun klarer å komsumere. De fleste flaskene kommer fra Systembolaget i Sverige, fordi hun synes det er så gøy at den er billigere der enn i Norge. En stund kjøpte hun stort sett vin til under 50-lappen, og hun har fortsatt en del slikt stående i kjelleren. Dårlig bulgarsk vin fra 1992; jeg tviler vel litt på om den har overlevd lagringen uten å ta skade. Men men, etterhvert skjønte også hun at det kvalitetsmessig kan lønne seg å kjøpe noe dyrere vin, og at det i hennes tilfelle vil være å foretrekke at hun kjøper vin som tåler lagring.

Jeg er som sagt ingen stor vinekspert, men plukket med meg en Santa Digna 2002 fra Torres. Valget skyldes en kombinasjon av at jeg visste at den ikke var alt for gammel, og at Torres i det minste er en kjent produsent. Jeg har smakt en del av Torres sine hvitviner, og ikke vært særlig imponert, men denne var slett ikke verst. Den passet ihvertfall godt til entrecôte og soppsaus. En god vin, med smak av både frukt og krydder, og som selv reklamerte med at den passet godt til stekt kjøtt. Det hadde den jammen rett i ;-)