mandag, januar 02, 2006

Ny bil, ingen plass å parkere den

Som mange sikkert har fått med seg, så har undertegnede og den gode herr Hjorth anskaffet ny bil. Skjønt ny og ny; en 86-modell Ford Sierra, med svart lakk, spoiler og stereoanlegg med høyere verdi enn selve bilen.Bilen har foreløpig oppført seg pent, med unntak av noen små startvansker i den verste kulda.

Hovedproblemet vårt er imidlertid parkering. Vi bor i et lite hus som er bygget lenge før automobilen ble allemannseie. Avstanden til hvert av nabohusene er omtrent 2,5 meter. Foran huset er riksvei 5, og bak huset er en liten hage, omringet av nabotomter på alle kanter. Egentlig en ideell plass å bo, bortsett fra det med bilen da. Tidligere i år fant den lure kommunen ut at det skulle være forbudt å parkere i gata vår. Der røyk med andre ord muligheten for å ha bilen stående utenfor huset.

Og selv før dette forbudet var det ikke så helt greit. Her i sentrum av Høljebyen er det nemlig parkeringsavgift mellom 08.00 og 17.00; og i utgangspunktet ikke lov til å stå parkert mer enn 1 time av gangen i dette tidsrommet. Men da kunne vi i det minste stå parkert utenfor huset vårt av og til, som på kveldstid og på søndager.

Slik som det er nå, må vi parkere bilen vår utenfor sentrum. Høljebyen er ikke store stedet, så sentrum er ikke akkurat enormt i utstrekning, men det er nå en gang litt kjipt å måtte ut og traske om morgenen for å komme fram til sin egen bil. Ikke har vi noen kontroll over den heller, der den står parkert i en eller annen tilfeldig gate, langt unna vårt eget oppholdssted.

Dette parkeringsstyret fører innimellom til forvirringer. Som den gangen jeg forsov meg til bussen, og skyndte med av gårde for å rekke den- uten å tenke på at det var min oppgave å flytte bilen. Den sto på en parkeringsplass tilhørende en av de lokale butikkene, og der er det også avgift mellom 08.00 og 18.00. Kom ikke på bilen før jeg kom hjem fra jobb, og der lå det selvfølgelig parkeringsgebyr under vindusviskeren...

Da jeg gikk av bussen idag så jeg til min store forbauselse at bilen nok en gang sto på parkeringsplassen til tidligere nevnte butikk. Panikken tok meg en øyeblikk; jeg var sikker på at det nok en gang var jeg som hadde glemt meg. Hoppet inn bak rattet og startet opp; før jeg begynte å tenke....bilden sto da ikke her i dag tidlig? Så etterhvert at det lå parkeringslappe i frontruta, og skjønte da at det var Hjorthen og Junior som hadde vært ute og kjørt, og at bilen faktisk var lovlig parkert...

Jaja, et annet forsett for 2006 får være å holde parkeringsbøtene på et minimum. Jeg tror det skal godt gjøres å unngå dem helt...

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Minner meg litt om en gammel Odd Børretsen-tekst.. om den nådeløse kampen om å finne en parkeringsplass... der bare den sterkeste overlever, og noen blir liggende, badet i sin egen bremsevæske...

11:50 a.m.  
Blogger arne said...

Det blogges, og det er knall.
Nå kunne jeg, som Osloboer, sikkert sagt:
Hvorfor kjøre bil,
når du kan reise kollektivt med et smil?
Florøtrikken er kanskje lite å satse på...

3:45 p.m.  
Blogger Flopsy said...

Nei, den Florø-trikken tror jeg er lite å satse på. Redd jeg hadde blitt stående på holdeplassen til det begynte å gro mose på meg om jeg skulle vente på den, gitt.

Kollektivt er bra saker det; jeg busser jo til og fra jobb hver dag. Det er i hovedsak fordi bussing blir billigere enn å kjøre; der er nemlig en søt liten bomstasjon mellom Florø og Førde, hvor man må betale 45 kroner hver gang man passerer.

I tillegg har jeg jo stort sett hatt biler som ikke ville tålt livet som pendler...så da har det vært greit å ta bussen, selv om komforten er så som så.

6:08 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home