mandag, november 15, 2004

God bok!

Idag hadde jeg tenkt å drive litt bokreklame. Som pendler henger jeg en del rundt på Firda Billag, og av og til hender det at jeg stikker innom Narvesen for å kjøpe med noe upassende næringsmidler til bussturen hjem igjen. Kioskvarer er ikke billig, og av og til blir jeg stående å tenke at en cola og en sjokolade i pris koster omtrent halvparten av en pocketbok. Og finner jeg noe fristende i bokhylla, så hender det derfor at jeg klarer å overtale meg selv om at det er bedre å kjøpe bok. Litt dyrere, men varer lenger og er helt uten kalorier...

Så for en stund siden ble jeg stående med Roy Jacobsens "Frost" i den ene hånda og magasinet "Empire" i den andre. Klarte ikke å velge, og plukket med meg begge to. Og selv om "Empire" er bra saker, var det likevel "Frost" som stakk av med seieren. En fabelaktig flott bok, som jeg håper flest mulig leser. Jeg ble nesten litt bergtatt av den; det er ihvertfall en stund siden jeg har lest noe som gjorde like mye inntrykk som "Frost".

Boka omhandler em tidsperiode sånn ca rundt år 1000, og vi følger den kortvokste og litt sære antihelten Gest, som etter å ha hevnet sin far blir nødt til å flykte fra Island og over til Norge. Gest er en bemerkelsesverdig karakter, og han er temmelig langt unna det norrøne helteidealet. Han kommer stadig opp i vansker, men har en tendens til å slippe unna, siden han ofte blir undervurdert siden han er en liten og puslete fyr. Ferden fortsetter etterhvert videre til England, og mer vil jeg i grunnen ikke si- det kunne jo hende noen av dere fikk lyst til å lese den selv.

Roy Jacobsen skriver feiende flott, og bruker mye av de norrøne sagaenes knappe stil, uten at dette virker det minste kunstig eller tilgjort. Hovedpersonen Gest er veldig fascinerende, og ikke alltid helt lett å bli klok på. Boka er på størrelse med en liten murstein, men språket og historien flyter fint og lett av gårde.

Jeg er ingen ekspert med hensyn til Norges historie, men jeg får ihvertfall inntrykk av at her er det gjort skikkelig research. Miljøskildringene er suverene, og man får virkelig følelsen av å være satt tilbake 1000 år i tid. "Frost" ble forøvrig nominert til Nordisk Råds Litteraturpris 2003.

Før helga fant jeg forøvrig Vigdis Hjorths "17.15 til Tønsberg" i halvpris-kassa på Narvesen, så nå er jeg godt i gang med den...

8 Comments:

Anonymous Anonym said...

Og når du sier stikkordet God bok, vil jeg bare si Levi Henriksen! Ferdig med debutsamlinga hans, Feber, og begynt på den andre, Ned, Ned, Ned nå, og liker det veldig godt. Henriken er litt som en god countrysang, han beveger seg av og til mot en grense der det truer med å vippe over i sentimentalitet og skillingsvisedramtikk, men balanserer allid elegant på kanten og detter ned på rett side, i noe som føles møkkete, helstøpt og ekte. Flotte, tragiske, morsomme (ofte på samme tid!) portretter av folk som liksom har mista litt framdrift, på en måte... Innimellom såpass sterkt at jeg måtte ha meg noen små pustepauser mens jeg leste. Og byderomatikk er det definitivt ikke, selv om det handler om folk på bygda og han åpenbart har et stort hjerte for dem. Sliten realisme?

tb

1:35 p.m.  
Blogger Flopsy said...

Ja, Levi Henriksen skriver veldig gode noveller, og sammenligningen din med en country-sanger er glimrende. Det er så absolutt ikke bygderomantikk, men det er heller ikke "bygdehets". De fleste av figurene har som du sier stagnert i livet, men vi klarer likevel ikke å unngå å føle sympati for dem. Veldig bra saker. "Ned ned ned" har jeg også lest, og likte faktisk den hakket bedre enn Feber, selv om begge er gode samlinger.

Jeg må likevel innrømme at jeg for min egen del sliter litt med å lese novellesamlinger. Jeg leser mest romaner, og jeg er vant til å lese kjapt. Så noen ganger pløyer jeg nok igjennom litt for fort, og det er ikke alltid så gunstig når man leser noveller.Lurt å la de synke litt inn før man setter i gang med neste, tror jeg. Neste gang tror jeg at jeg skal lese noe annet samtidig, slik at jeg kan nøye meg med å lese en eller to noveller i slengen..

Favoritten fra Feber tror jeg må være han som skal se etter campingplassen for en fyr, og som deretter later som om han er den andre, og stikker av med den russiske dama som kommer for å besøke campingplasseieren...kostelig!

8:40 a.m.  
Blogger Flopsy said...

Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

8:40 a.m.  
Blogger Flopsy said...

Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

8:40 a.m.  
Blogger Flopsy said...

Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

8:41 a.m.  
Blogger Flopsy said...

Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

8:41 a.m.  
Blogger Flopsy said...

Huff, jeg klarte visst å poste samme kommentaren 5 ganger. Fikk feilmelding når jeg skulle poste, og prøvde igjen litt for mange ganger uten å sjekke ordentlig hva som var galt...jaja, sånn kan det gå.

Islandske navn har jeg vel lite greie på, men det er da ikke all navn der heller som slutter på -ur. Hovedpersonens hele og fulle navn er forøvrig Torgest Torhallasson, og det høres nå korrekt nok ut i mine ører. Men som sagt, dette er ikke noe jeg har peiling på. Tipper likevel at Roy Jacobsen har sitt på det tørre, tror han bruker å være nøye med researchen sin.

God bok er det ihvertfall!

8:49 a.m.  
Blogger Flopsy said...

Høh, aner jeg et snev av ironi? *ss*

Er forøvrig helt enig med deg, navn er veldig spennende! Bare spør Hjorthen (og øvrige familie) og hvor slitsom jeg var når junior var på vei. Han måtte jo få et navn, og det var en sak som måtte tenkes nøye igjennom...tror de fleste ble litt lei av navnelistene mine etterhvert ja *ss*

Tror "Frost" er å få tak i på Narvesen ihvertfall, hvis ikke du skulle være i nærheten av en ordentlig bokhandel altså.

3:06 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home