tirsdag, januar 03, 2006

Ugler i mosen

Det er stille i heimen i kveld. Hjorthen er på jobb, jeg sitter ved dataen og sløver (burde heller tatt oppvasken, men den går vel ingen steder..ennå ihvertfall), og junior sitter i sofaen og ser på den første Potter-filmen. Følgende er et forsøk på å rekonstruere en aldri så liten samtale, der junior viser klart og tydelig at han begynner å bli stor gutt med full kontroll over det sentrale budskapet i den norske julefeiringa:

"Mamma, vet du hva jeg ønsker meg neste gang det blir jul?"
"Eh, nei..det vet jeg ikke. Hva er det du ønsker deg da?"
"En ugle vel"
"En ugle??"
"Ja. En hvit ugle med bur, akkurat sånn som Harry Potter. Den skal være veldig kosete, og så skal den bo på rommet mitt"
"Javel ja, skal den hete Hedvig også da?"
"Nei, den skal hete Sprettkanorten, akkurat som meg."

Så sånn er det med den saken...får bare håpe han ikke endrer mening, og ønsker seg en hund med tre hoder i stedet...

Junior bryter forøvrig litt med sine egne prinsipper her. I begynnelsen av desember var vi en tur i Bergen, og vi var da innom dyrebutikken på handlesenteret Galleriet. Der har de et lite rom hvor de oppbevarer diverse fugler og gnagere i bur, og der nysgjerrige sjeler som Flopsy og junior kan komme og kikke på dem. I det vi kom inn i rommet utbrøt junior: "Å nei, mamma! Det er noen slemminger som har vært her og låst de fine fuglene inn i fengsel!". Nuvel...det var den gangen det. Nå ønsker han seg hvit ugle i bur...

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Den replikken i dyrebutikken, den fortjente han jaggu dobbel dose soft-is for! :-)

Potters ugle lever jo åpenbart et rimelig fritt liv, så det er vel derfor?

10:40 a.m.  
Blogger Flopsy said...

Ja, jeg ble både overrasket og imponert jeg; og ikke minst glad for at han valgte det perspektivet...dyrevenn som jeg jo er selv også.

Ugla til Harry ser jo forøvrig ut til å leve det gode liv, ja, så sånn sett er det vel ikke så rart kanskje. Men jeg tror nok jeg satser på en litt annen type julegave enn ugle i bur...

7:13 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Jo mer jeg tenker over det, jo bedre synes jeg den replikken var! En sånn en man husker, varm om hjerterøttene!

1:58 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home