torsdag, mai 17, 2007

Alt kan selges

I det siste har min oppmerksomhet blitt fanget av noe så kjedelig som kasseroller. Ikke vanlige kasseroller, men derimot noen helt fantastiske kasseroller. Kasserollene som hjelper mot alt!

Kasserollene selges av et firma som kaller seg saladmaster, og distribusjonen skjer via homeparties. Homeparties er forøvrig genialt som markedsføring. Hvem kan vel takke nei til en innbydelse fra en venn? Og når man først går på et slikt party, så må man nesten kjøpe noe. Det er på en måte en del av kontrakten. Vennen stiller med kaffe og kaker, du stiller med lommeboka. Ulempen er at de fleste av oss har begrenset bekjentskapskrets, og det er ikke vanlig høflighet å be de samme menneskene på homeparty for ofte.

Men tilbake til de fantastiske kasserollene. De skal etter sigende være produsert i kirurgisk stål, og skal man ha et sett med slike kasseroller, så er prislappen fra 20 000 til 50 000. Og nei, jeg har ikke lagt til en null for mye. De koster faktisk så mye.

Vel, til en sånn pris så må man jo kunne forlange ganske mye av disse kasserollene. Som for eksempel at de tar oppvasken. Det sier distributøren ingenting om, men derimot skryter de av følgende:

Kasserollene er laget i kirurgisk stål, noe som vist er fantastiske saker, og har livstidsgaranti. Ikke lekker de giftstoffer heller, slik som alt annet på markedet.

Man kan lage mat uten bruk av vann, smør og olje. Dermed blir man veldig sunne og friske. Maten skal visstnok også smake bedre, og den synker ikke sammen. På den måten sparer man jo mat, og dermed også penger.

For godt til å være sant? Jupp, det er nemlig det det er. Tester gjort av NRKs Forbrukerinspektørene viser at man oppnår nøyaktig det samme resultatet med helt alminnelige kasseroller. Det er nemlig fullt mulig å steke uten fett. Det er også mulig å koke grønnsaker og kjøtt uten vann. Disse ingrediensene inneholder mye vann, og når man legger lokk på kasserollen oppstår det damp, og varene blir kokte. Det kirurgiske stålet viser seg forøvrig å være helt vanlig stål, og koster som råvare 60 kroner pr. kilo.

Konklusjonen er atter en gang: Høres det for utrolig ut til å være sant, så er det sannsynligvis nettopp det det er. Men det er klart, har man lyst til å bruke 50 000 kroner på kasseroller, så gjerne for meg ;-)

Selv sverger jeg til min bestefars gamle jernstekepanne, den er det beste av mitt kjøkkenutstyr. Får til og med muskler av å bruke den :-)

Oppdatering: kjelesaken ble behørig omtalt på NRKs Forbrukerinspektørene i går. Programmet kan ses på web-tv.

5 Comments:

Blogger Habben said...

Mitt favorittprogram på tv3 var i flere år tv-shop. De kunne selge drit til en dyr penge meg usannsynlig gode selgertriks. Det var utrolig fascinerende å se hvordan de agiterte for varene sine, og jeg tror varene gikk unna som hakka møkk. Jeg kjøpte selvfølgelig aldri noe, jeg er da ikke idiot men...jeg tror jeg skaffer meg parabol jeg altså, for nå kjenner jeg at jeg savner TV-shop noe veldig.

2:57 p.m.  
Blogger Hjorthen said...

Nå var det vel ikke først og fremst fordi du ikke er idiot at du aldri kjøpte noe? Det handla vel mest om at du ikke hadde penger?

6:33 p.m.  
Blogger Flopsy said...

Tv-shop er tingen! Jeg liker aller best trim-apparatene, vannvittig bra greier altså..hehe.

Et godt argument for å skaffe seg parabol, jeg er enig i det.

1:57 a.m.  
Blogger Habben said...

Blakk er et stikkord her, ingen tvil om det. Hadde jeg hatt klink, hadde jeg nok kjøpt "magic lure" Sluken som skulle tømme en innsjø for fisk på under 45 minutter. Tryta kjøpte den faktisk, men den virket selvfølgelig ikke.

8:11 a.m.  
Blogger Hjorthen said...

Jeg synes kanskje navnet "magic lure" burde vært indikasjon nok på at dette bare var lureri?

3:59 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home