torsdag, mai 10, 2007

Bokhjørnet

Det blir ikke så veldig mye tid til lesing med en liten baby i huset, men desto kjekkere er det å ha en bok å ty til når junior har tatt kvelden. Så her er en liten oversikt over den siste tidens lektyre:

Tor Åge Bringsværd: Den store boken om Norrøne guder.


Dette er en av gavene Magnus fikk til dåpen, og som vi gleder oss til å lese for ham når han blir litt større. Jeg har imidlertid tyvlånt den så lenge, og brukt den som godnatt-historier til meg selv. En kjempeflott bok, med masse flotte (og forskjellige) illustrasjoner. Og så selve historiene da, med sin fabelaktige blanding av filosofi, fantasy og humor. Rett og slett artig å lese. Ulempen er at jeg nå har fått lyst å lese videre, og ryktet forteller at Bringsværd har utgitt en gude-serie i flere bind....




Cormac McCarthy: No country for old men:



Denne kom Hjorthen drassende med, men foreløpig er det jeg som har lest den. Cormac McCarthy er vel best kjent for "All the pretty horses", og har en helt særegen skrivestil. Så også her. Historien handler om Llewellyn Moss som er ute for å jakte på antiloper, men som i stedet kommer over et åsted med en gjeng døde menn, en slump heroin og et lass med kontanter. Han velger å ta pengene med seg, og resten av historien handler om hans flukt, om politiets forsøk på å hjelpe ham og om leiemorderen Chigurhs forsøk på å ta ham. Anbefales på det varmeste, dette er en bok man ikke så lett glemmer.




Stephen Booth: "Black Dog"


Jeg liker godt krim, og da særlig britisk krim. Denne boka er debuten til Stephen Booth, og har fått gode kritikker. En ung jente blir funnet drept på den britiske landsbygda, og politiet strever med å få bygdefolket i tale. Våre venner i politiet er den lett stressa ungkaren Ben Cooper og den fremadstormende karrierekvinnen Diane Fry.

Denne boka må jeg innrømme at jeg ble litt skuffet over. Den oppleves som veldig omstendelig og detaljert. Selve historien er interessant, men måten den presenteres på faller altså ikke helt i smak. Jeg liker godt forfattere som klarer å fatte seg noenlunde i korthet. I tillegg er Diane Fry veldig stereotyp. Booth har skrevet flere bøker etter denne, forhåpentligvis er de litt mer effektivt fortalt.


Karin Alvtegen: Svik

Jeg har tidligere lest "Skyld" av henne, og synes den satt som et skudd. Skikkelig bra plot, konsist språk og rett og slett umulig å legge fra seg. Denne er i mine øyne ikke fullt så bra. Det handler om den noe psykisk ubalanserte Jonas, som bruker all sin tid på å stelle med sin komatøse kjæreste. Og den handler om Eva, som sliter i ekteskapet deres. Et møte mellom Jonas og Eva skal vise seg å bli avgjørende for deres videre skjebne...

Problemet med denne er at jeg opplever plottet som litt søkt. Det hjelper jo heller ikke at jeg så slutten en god stund før den dukket opp. Men for all del, en helt grei krim

Men nå ser jeg fremover, og neste uke dukker det opp mer lesestoff i posten; nemlig Tolkiens "The children of Hurin" og Peter Robinsons "In a dry season" :-)

11 Comments:

Anonymous Anonym said...

Bringsværd skrev en flott serie med gjenfortellinger av de norrøne gudesagnene, 10 eller 11 bind, nydelig illustrert av ulike kjente kunstnere. Så samlet han alt de, minus de flotte illustrasjonene, i en ettbinds-utgave som het "Den enøyde". Etter omtalen på nettet å dømme, kan det se ut som om den boka du har lest er en ny utgave av den samme teksten, nå med illustrasjonene på plass igjen?

10:34 a.m.  
Blogger Flopsy said...

Ja, det kan høres sånn ut. Boka vi har er ihvertfall veldig flott illustrert, med en kunstner til hvert kapittel. På den måten får man helt forskjellige illustrasjoner av de samme gudene. Veldig kjekt, så slipper man problemet med at illustrasjonene styrer for mye i forhold til de bildene man selv danner seg under lesingen.

2:53 p.m.  
Blogger Skorpionkvinnen said...

Jeg er ganske sikker på at det da er det ti-binds verket som er samlet til en utgave. En flott dåpsgave, vil jeg si!
Vi har hatt den Bringsværd-serien i biblioteket i mange år, den er fin, og mye lånt ut hele tiden!

3:12 p.m.  
Blogger Skorpionkvinnen said...

Gleder meg til å lese hva du synes om Peter Robinson!

3:13 p.m.  
Blogger Flopsy said...

Jeg er veldig glad i Peter Robinson :-)

Den første Robinson-boka jeg leste var "Aftermath". Etter det har jeg begynt på begynnelsen, og er altså nå kommet til "In a dry season".

Liker godt empatien i serien, og ikke minst miljø og karakter-skildringene. Nesten så man kan smake ølet til Banks der man sitter.

12:03 a.m.  
Blogger Skorpionkvinnen said...

Han der Banks er en flott fyr, hvorfor treffer man sånne bare i bøker??

9:01 p.m.  
Blogger Flopsy said...

Oh yes, han er en likandes fyr. Men nå har jo kona forlatt han, så da er det vel sjanser, skorpionkvinnen?

9:41 p.m.  
Blogger Skorpionkvinnen said...

Jepp, jeg vurderte sterkt en tur til Yorkshire-traktene. Men det blir Cornwall istedet, kanskje han har en slektning der, man vet aldri...

9:47 p.m.  
Blogger Flopsy said...

Skal du til Cornwall? Å, dit kunne jeg tenkt meg også!!Misunnelig!!!

Elsker England som ferieland, har vært der noen ganger. Men altså aldri i Cornwall. Det har blitt litt for langt uten for allfarvei så langt. Men kanskje en gang?

10:19 p.m.  
Blogger Skorpionkvinnen said...

Jeg har vært mest i London, og gleder meg til å se mer av England sammen med datter nå i sommer. Vi skal ta Britrail, til Bath og St.Ives i Cornwall. Gleder meg, og kommer sikkert til å lage en liten post om turen etterpå :-)

9:45 a.m.  
Blogger Flopsy said...

Vi har vel også vært mest i London, og liker oss godt der. Til tross for overprisa og shabby hotellrom ;-)

Vi har ellers vært i New Forest i nærheten av Southampton, der er det alldeles nydelig. Vi har også vært i Suffolk, kystbyen Southwold er en perle- men Suffolk ellers er ikke så veldig spesielt.

Gleder meg til å lese posten din!

11:31 a.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home