fredag, april 20, 2007

Liv og død

Det å ta seg av en liten Hagbarth er fulltidsjobb, og ikke så lett å kombinere med andre prosjekter. Hagbarth er riktignok en ualminnelig søt og snill kar, men foreløpig har han ikke helt de samme fritidsinteressene som sin mor. Han liker hverken fotball eller slektsforskning foreløpig, og insisterer på å bruke tid på ting som spising, gulping, raping, bæsjing og pludring. Merkelig prioritering, spør dere meg ;-)

Men altså, i det siste har jeg funnet en måte å kombinere barnepass og hobby (lokalhistorie og slektsforskning) på. Hver lørdag er jeg på gravplassen til Thomas for å tenne et lite lys. Av og til rusler jeg litt rundt der inne, og tar meg tid til å besøke gravene til andre kjente. Det er en liten gravplass, og jeg har både besteforeldre og oldeforeldre der i tillegg til lille Thomas. For noen uker siden oppdaget jeg at det hadde dukket opp noen hvite lapper på enkelte av gravminnene på den eldste delen av gravplassen. Jeg kikket på en av disse lappene, og der sto det noe sånt som at denne graven ville bli slettet innen en viss dato, dersom ingen meldte seg som gravfester.

Jeg merket at dette gjorde meg litt trist. Ikke for det, jeg skjønner jo godt hvorfor det gjøres slik. Gravplassen er geografisk avgrenset, og ligger i et strøk som har hatt en relativt kraftig befolkningsvekst de siste 10- 15 årene. Det begynner med andre ord å bli trangt om plassen. De fleste av gravminnene med hvit lapp er fra tidsperioden 1920- 1930, og de fleste av dem virker sørgelig neglisjerte. Så rasjonelt sett er dette greit. Men altså litt trist likevel, med tanke på de menneskene som på denne måten blir "glemt".

Dette førte uansett til at slektsforskeren i meg våknet fra dvalen. Jeg hadde fått med meg at det pågikk et prosjekt med registrering av gravminner på landsbasis-dette kan det leses mer om her. Så for å gjøre en kort historie enda kortere; jeg har altså meldt meg til tjeneste, og holder nå på å registrere gravminner her i distriktet. Så når været tillater det, legger jeg Hagbarth i vogna, stjeler det digitale kameraet til Hjorthefar, og legger veien til kirkegården for å registrere. På den måten blir gravminnene "reddet" til historien, selv om steinene fysisk blir fjernet etterhvert.

Det høres kanskje litt sært ut å tråle rundt på kirkegårder med barnevogn og digital-kamera, og det er det sikkert også. Men jeg opplever det som veldig godt. Jeg liker den rolige atmosfæren, og kombinasjonen av stillhet og skjønnhet. Kald stein og levende blomster. Båndet mellom døde forfedre og levende Flopsy. Mellom den døde Thomas og den levende Magnus. Gravplassen er stedet for de store følelsene, men også for den store roen. Jeg tror ikke på noe liv etter døden, men roen på gravplassen gir meg likevel trøst. Det er noe verdig over den, noe vakkert.

Min bestefar sa alltid at folk ikke er døde så lenge man fortsatt snakker om dem. Jeg tror han var inne på noe vesentlig der. Det er ihvertfall en god tanke.

9 Comments:

Anonymous Anonym said...

Awww! Du har et hjerte av gull, Flopsy! For en fin ting å gjøre! :-D

1:28 p.m.  
Blogger Flopsy said...

Takk, takk :-)

Det er jo litt i egen interesse også, såklart. Men tenk så kjekt med en landsdekkende database med gravminner, det er jo enhver slektsgranskers drøm det.

3:39 p.m.  
Blogger Skorpionkvinnen said...

Det med å registrere gamle gravminner var en veldig god idé!

Ellers tror jeg også din bestefar var inne på noe vesentlig! I min kjære farmors begravelse sang svogeren min en sang som hadde akkurat dette som tema... jeg bare husker ikke hva den sangen het!

12:58 p.m.  
Blogger Flopsy said...

Nei, fint at gamle gravminner ikke går "tapt". Og selvfølgelig veldig greit at alt blir samlet inn i en landsdekkende database.

Hm, den sangen kunne jeg godt tenkt meg å hørt. Si ifra om du kommer på hva den heter :-)

9:11 p.m.  
Blogger Skorpionkvinnen said...

Jeg skal se om jeg får tak i den. Har litt lyst til å ha den selv også...
Jeg skal gjøre litt research og kommer tilbake til saken! :-)

10:24 a.m.  
Anonymous Anonym said...

Har altid likt kirkegårder. Selv om jeg altså er hedning, gir det en slags ro i sjela å rusle rundt på slike steder. Kikkelitt på gravsteienen, observere yrkestitler som har gått ut av bruk, se hvordan navn har endret seg osv.

Og det bestefaren din sa, er jo som rett fra Håvamål:

Døyr fe;
døyr frendar;
døyr sjølv det same.
Men ordet um deg
aldri døyr
vinn du eit gjetord gjævt.

Døyr fe;
døyr frendar;
døyr sjølv det same.
Eg veit eitt
som aldri døyr,
dom um daudan kvar.

1:04 p.m.  
Blogger Flopsy said...

Har akkurat samme følelsen som deg mht kirkegårder. Det gir en slags ro, og en slags følelse av at livet ikke er så verst- og at døden kanskje ikke er så farlig.

Håvamål er ikke så dumt det heller.

3:49 p.m.  
Blogger Marte said...

Så spennende! En fin og viktig oppgave, genialt at noen gjør det:)

8:57 p.m.  
Blogger Flopsy said...

Takk for det! Ja, det er et spennende prosjekt dette, håpet er jo at alle gravminnene i hele landet en gang skal bli registrert.

Ellers så vil jeg bare si at dette er den gamle bloggen min, jeg er nå å finne på www.flopsyblogg.net. Tar gjerne imot et besøk av deg der :-)

9:20 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home