fredag, januar 05, 2007

2006 og 2007

Godt Nyttår!

Jeg er ikke den kjappeste til å oppdatere, men det har vært så mye annet å henge fingrene i den siste tiden.

2006 var et veldig spesielt år for undertegnede. Det var året da vi mistet vår førstefødte, og det var året der vi ble foreldre for annen gang. Med andre ord: mange følelser å holde styr på samtidig. Jeg var 4 mnd på vei den dagen Thomas forlot denne verden. Han visste om at han skulle bli storebror, og gledet seg til det. Han var godt i gang med å hjelpe oss med å finne navn til den lille, og kom stadig med kommentarer som: "Kanskje babyen kan hete Lise?". Og "Hva synes du om Leni da?". Han hadde nok mest tro på at det ble en lillesøster...

Det er selvfølgelig vondt at han aldri skulle få oppleve å bli storebror. Jeg er sikker på at han hadde likt det, han var veldig omsorgsfull som person, og ikke minst ganske opptatt av babyer.

I tiden rett etter Thomas sin bortgang var det vanskelig å tenke på graviditeten. Sorgen over Thomas opptok all energi, og det ble vanskelig å glede seg opp i det hele. Heldigvis endret dette seg etterhvert, og jeg opplever at graviditeten var med på å dra meg litt ut av mørket etter som tiden gikk. Det var godt å tenke på at vi skulle få lov til å oppleve å bli foreldre igjen, og at det skulle komme en liten person og puste litt liv i heimen. Det å være foreldre er en stor rolle, noe som ble så altfor altfor tydelig den dagen vi "sluttet" å være det. Det vil si, vi slutter jo aldri å være foreldrene til Thomas. Men vi mistet en rolle den dagen han døde, og tomheten etterpå håper jeg at jeg aldri noen gang må oppleve igjen.

Men altså. Natt til den 20.desember ble vi foreldre igjen, også denne gangen til en liten gutt. Skjønt liten og liten ;-). Vitale mål var 4310 gram og 43 cm, og han var for stor til å komme seg ut på normalt vis.

Så 2006 har vært et rart år; et år med stor sorg, og heldigvis også et år med litt glede sånn på tampen.

Og nå er vi altså over i 2007. Et år jeg håper blir litt mer på det jevne enn 2006...Forhåpentligvis uten dødsfall, og ganske sikkert uten fødsler, iallefall for vår del :-)


12 Comments:

Anonymous Anonym said...

Godt nytt år og gratulerer så mye med den lille! Skjønner godt at det har vært mange og forskjellige følelser i sving. Det er nok ganske naturlig vil jeg tro. Håper dere koser dere, og at 2007 bringer glede og gode dager! :)

5:34 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Grattis med knabben, og godt nytt år. Det var jaggu en fin og feit guttunge :)

6:16 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Det har du jaggu rett i Habben, og så slank som jeg er så er det litt rart...jammen godt du ikke har vært på besøk siste året, så slipper jeg ihvertfall å mistenke deg for noe!

10:09 p.m.  
Blogger Undre said...

Godt nyttår, Flopsy!

Det var veldig trivelig å høre om nurkets - for oss andre overraskende - ankomst før jul. :)

Gratulerer så mye!

Det er ikke det minste vanskelig å skjønne at det må ha vært et "spesielt år" for dere.

Alt godt ønskes dere for 2007 (og alle år etter)!

11:00 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Hei Flopsy:)

Ønsker deg av hele mitt hjerte gratulerer med et nyfødt barn! Har dere valgt et navn allerede, eller kommer det etterhvert?

Jeg som ikke har barn, vet ikke hva dere har gått igjennom, men sorg er noe alle kjenner til, enten på den ene måten eller den andre.

Ønsker deg alt godt i tiden fremover, og fortsetter å følge med på bloggen din:) Den er fin:D


M

1:44 a.m.  
Anonymous Anonym said...

Hjorthen: Nei, meg kan det ikke være for mine unger er lett gjenkjennelige på en slags ring av lys som de har rundt hodet.

*Mener å huske at du var noe i nærheten av slank sesongen 85/86*

1:47 a.m.  
Blogger Skorpionkvinnen said...

Gratulerer så mye med den lille (runde?) gutten! Til lykke med 2007, håper det blir et fredelig og godt år for dere! Fint å se deg i bloggen her igjen :-)

12:32 a.m.  
Anonymous Anonym said...

Godt nytt år og gratulerer med gutten! Har lest, grått og ledd sammen med bloggene deres.

11:11 p.m.  
Anonymous Anonym said...

I rekken av lykkeønskninger: gratulerer med guttungen - og de beste ønsker til dere alle for 2007.

8:19 a.m.  
Anonymous Anonym said...

Kan ikke sies for ofte: Gratulerer! :-) Håper 2007 så langt har vært et bra år (preget av nattevåk og bleieskift?). og at det fortsetter med det!

10:34 a.m.  
Blogger alliene said...

Gratulerer så inderlig mye! Alt godt for 2007.

8:51 p.m.  
Blogger Flopsy said...

Takk til alle for hyggelige kommentarer :-)

Joda, det går mye i bleieskift og mating for tida. Heldigvis begynner junior å få en viss døgnrytme, så det lar seg gjøre å sove noen timer på natta.

Ellers holder jeg på å utvikle avanserte sittestillinger, som gjør det mulig å lese og amme samtidig. Den lille kroppen skal ha en del mat, og da er det jo kjekt å kunne gjøre noe annet samtidig...

9:27 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home