fredag, november 17, 2006

Du og jag døden

Sånn i etterkant av Thomas sin begravelse, så har jeg og Hjorthen pratet litt sammen om dette med begravelsen og hvordan den ble ordnet. Hjorthen var vel såvidt innom temaet i en av sine mindre lystige bloggposter denne uka. Vi kom til å snakke om dette med økonomi, og hvor tabu det er å prate om penger i forhold til begravelse og død. Så i kveld skal jeg bryte dette tabuet, og rett og slett ta for meg kostnadene ved det å dø, og ikke minst hvor vanskelig det er å snakke åpent om dette.

Jeg husker godt tilbake til juli, og vårt første møte med begravelsesagenten. Mye har vært sagt om ham tidligere, som noen av dere kanskje husker. Men altså, der sitter vi på kontoret hans og skal begynne å planlegge vår sønns begravelse. Agenten informerer oss om at vi kommer til å motta en såkalt gravferdsstønad, siden sønnen vår var under 18 år, og at denne summen er generøs nok til å dekke utgiftene i forbindelse med begravelsen. Jeg var ikke klar over denne ordningen på forhånd, og ble beroliget av denne informasjonen. Tenkte at det var fint at det fantes en slik ordning, sånn at man i det minste kunne komme økonomisk levende i fra det- selv om sjelen ikke var like hel.

Noe mer ble aldri sagt om det økonomiske ved begravelsen. Vi fikk aldri presentert noen prisliste. En del ting var vi med og ordne, slik som utforming av annonsen til lokalavisene, valg av bårekrans, minneord til bårekrans osv. Andre ting ble bare ordnet, uten informasjon. Priser ble aldri hverken nevnt eller presentert, før vi en drøy måned etter begravelsen mottar en faktura og en regning på 2727 kroner. Ingen krise det, men litt overraskende med tanke på tidligere informasjon om at gravferdsstønaden kom til å dekke utgiftene våre.

Nå høres jeg sikkert både gjerrig og utakknemlig ut. Jeg tror ikke egentlig at jeg er noen av delene i denne sammenhengen. Poenget er bare å vise hvor mye ting koster, og hvor lite det blir pratet om. Rett og slett litt godt, gammeldags opplysningsarbeid ;-)

Utakknemlig mener jeg ihvertfall ikke å være. Vi mottok tross alt en gravferdsstønad pålydende 16 582 kroner. Uten den hadde begravelsen og forberedelsene kostet 19 307 kroner, en ganske betydelig sum for våre lommebøker i hvertfall. Ordningen virker jo fornuftig også, etter mitt syn. Barn under 18 år har sjelden opparbeidet seg de helt store formuene, og da er det flott at man kan få hjelp til en anstendig begravelse.

Det som likevel er litt rart, er at vi aldri formelt søkte om denne gravferdsstønaden. På NAV sine sider står det at dette er noe som må søkes om. I vårt tilfelle ble pengene bare direkte utbetalt fra trygdekontoret og til begravelsesbyrået, uten av vi noen gang var involvert i den prosessen. Vi mottok riktignok et brev fra trygdekontoret- lenge etter begravelsen, og etter at alle utgifter var betalt- der de informerer oss om at vi har fått innvilget gravferdsstønad, og at denne vil bli utbetalt til byrået dersom vi ikke har innsigelser mot dette. Tja, det er jo litt for seint å komme med innsigelser når alt er over?

Jeg tror ihvertfall at det ikke skader med større åpenhet rundt dette med kostnader rundt begravelser. Jeg tror ikke noen blir fornærmet av å bli tatt med på valg, og å få informasjon underveis om hvor mye ting koster. Mulig jeg tar feil, men jeg vet ihvertfall at jeg ikke hadde blitt det. Når man har mistet det kjæreste man hadde, så betyr ikke penger mye. Men det er likevel noe med å ha nødvendig informasjon, og å slippe ubehagelige overraskelser av økonomisk art i tillegg.

Akkurat nå holder vi på å velge gravminne. Vi har valgt å droppe byrået til dette, og heller gjøre jobben med å finne aktuelle steiner selv. Vi har nå bestemt oss for hvilket minne vi vil ha, og fått pris på dette direkte fra den aktuelle leverandøren- med oversikt over kostnadene. Gravminnet blir også dyrere enn vi hadde sett for oss i utgangspunktet, men denne gangen har vi hatt kontrollen selv. Og aktuelle stein er veldig spesiell; ser ikke bort i fra at det kan komme et bilde på bloggen når den er på plass.

Vi slet forøvrig lenge med å finne en aktuell siste hilsen til å ha på steinen. Det er mye det samme som går igjen, og de fleste vanlige minneordene blir lite personlige, og ikke minst lite passende til en liten gutt på 5 år. Det er ikke så mye svung over klassikere som "Takk for alt" og "Sov søtt". Plassen begrenser jo også hva man kan bruke. Vi endte til slutt opp med et sitat fra Peter Pan. Noen vil kanskje synes det er i overkant originalt til en gravstein. Vi synes imidlertid at det er en passende hilsen til en liten Thomas som elsket Peter Pan, og som hadde et sterkt forhold til det magiske i verden. Hva minneordet blir?:

"Tro, håp og tryllestøv".


11 Comments:

Anonymous Anonym said...

Generelt sagt syns egentlig det er fælt at man må ha penger på bok for å få en verdig begravelse. Det burde nesten vært en eller annen ordning på det.

Jeg syns hilsenen er kjempefin!

1:38 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Så nydelig en hilsen.

jeg er enig med dere i at det burde vært mulig å få vite hva alt kostet slik at man har litt kontroll. Men på en måte skjønner jeg begravelsesbyrået også at de ikke snakker om det,-det er jo ikke penger man tenker på i den første sorgprosessen ihvertfall.

1:49 p.m.  
Blogger Ragnhild said...

Jeg har jobbet som gressklipper på kirkegård flere somre og lest mange minneord - og jeg syns det dere har valgt er noe av det fineste jeg har sett.

3:54 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Dette er det fineste gravstensitatet jeg har hørt, tror jeg

10:04 p.m.  
Blogger Flopsy said...

Takk for positive tilbakemeldinger på minneordet!

Jeg må innrømme at jeg en stund var usikker på om vi våget å velge akkurat dette; det er ikke akkurat tradisjonelt og traust. Men vi kom aldri på noe bedre, og dette var et sitat som betydde noe- både for oss og for Thomas.

S: Joda, jeg kan skjønne at dette med penger er litt tabu. Men regningen må betales, selv om man er i sorg. Og da kan det være greit å vite hvilke valg man har.

Har man ikke penger på bok, så vil man kanskje forsøke å gjøre ting på en enkel og grei måte, for å unngå betalingsvansker i etterkant.

For vår del var ikke dette noe problem, vi har både sparekonto, hjelpsomme pårørende og gravferdsstønad. Men ikke alle er like heldige, og derfor synes jeg det er greit at økonomi er et tema selv om man er i sorg.

11:38 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Er man i sorg trenger man ikke økonomiske overraskelser i tillegg. Klarhet i alt det kan bringes klarhet i.

Det er forresten altfor dyrt å dø. Jeg synes nesten 20.000 for Thomas sin begravelse er altfor mye også, selv om begravelsen sikkert var kjempefin.

20.000 er mye penger for de fleste av oss. Ok så kan man sikkert gjøre det billigere, men noe koster det, og alle har ikke tusenlapper til overs hvis de skulle miste noen som har rukket å fylle 18 år.

Nå ble jeg faktisk så irritert at jeg skal sjekke regnskapstallene til noen begravelsesbyråer - avansen må være høy med de prisene.

Håper ikke jeg legger stein til byrden deres ved å uttrykke irritasjon over kostnadene ved å dø.

2:27 a.m.  
Blogger Flopsy said...

Ja, begravelsen til Thomas var verdig og fin. Men det som gjorde seremonien spesiell (etter min mening), var de elementene vi sto for selv.

Vi valgte blant å spille tre sanger på cd i løpet av seremonien, litt fordi vi ikke har noe stort forhold til salmer, og litt fordi dette var sanger som betydde noe for oss.

Kirken var fint pyntet, stort sett av blomster og kranser vi fikk av venner og familie. Selve pyntingen deltok vi i, og vi hadde med oss bilder av Thomas som sto fremme under seremonien.

Begravelsen var ellers ganske standard, og da synes også jeg at 20 000 er mye.

Særlig med tanke på at en gravstein koster omtrent det samme. Ok, akkurat den biten kan gjøres billigere, men om man skal ha en litt fin stein, så nærmer det seg fort 20 000 det også.

Så ja, det koster penger å dø...

Og neida, du legger på ingen måte stein til byrden. Det var jeg som tok opp temaet. Riktignok under litt tvil, men det var mest fordi temaet er så tabu, og fordi jeg var usikker på hvorvidt det passet seg å prate om penger etter å ha mistet et barn. Det er det ikke sikkert det gjør, men nå har jeg uansett gjort det.

Penger er selvfølgelig en bagatell sammenlignet med det å miste Thomas. Men likevel synes jeg det var greit å si noe om dette, siden jeg vet litt om saken.

2:37 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Flott at du tar opp tema som er tabubelagt. Og akkurat dette er det helt sikkert mange som har slitt med! For en del vil det sikkert føles veldig rart – og kanskje direkte feil – å skulle ta stilling til økonomiske spørsmål fra begravelsesbyrået midt i sjokket og sorgen man er kasta inn i. Men jeg tror at det for de aller fleste føles verre IKKE å bli informert eller få muligheten til å foreta valgene. Det er garantert mange som har fått et nytt sjokk når regninga er kommet i etterkant.

Jeg husker fortvilelsen til farmor over det økonomiske da farfar døde. Ikke det å få presentert ulike alternativer, men å se hvor kostbart det var. At hun ikke hadde økonomi til å gjennomføre en helt enkel begravelse, selv med gravferdsstønaden hun fikk. Men fortvilelsen hadde helt sikkert vært langt større om hun ikke hadde fått dette presentert med en gang.

Nå er jeg ikke direkte overraska over at deres begravelsesmann ikke ga god nok informasjon, men han er vel dessverre ikke den eneste...

8:15 p.m.  
Anonymous Anonym said...

... og nå sitter jeg her og ser verden gjennom et slør av tårer.. det minneordet var bare nydelig!

Ellers helt enig i alt du sier om konstander og døds-business

10:18 a.m.  
Blogger alliene said...

Tro, håp og tryllestøv...

Jeg så Peter Pan med barna mine i går. Nå griner jeg igjen.

Nydelig hilsen.

10:42 a.m.  
Blogger Flopsy said...

Takk igjen for alle hyggelige kommentarer. Jeg er glad for at vi bestemte oss for dette minneordet, selv om det er litt originalt. Kjekt å se at så mange av dere også liker det.

1:47 a.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home