søndag, september 10, 2006

Om å bedømme sitt publikum

Det hender jeg får videresendte e-poster i innboksen min. Som regel er det en eller annen litt perifer bekjent som er avsender, og som regel er disse e-postene temmelig uinteressante. Enten er det kjedebrev i en eller annen variant, eller så er det diverse morsomheter som gretne gamle damer som meg ikke ler av likevel.

Disse e-postene har derfor en tendens til å bli slettet i ulest tilstand. Men som delvis trygdesnylter (fortsatt aktivt sykmeldt, ja), har jeg innimellom hatt ork til å sette meg ned å lese noen av dem. Det har ikke forandret oppfatningen min av denne typen e-poster nevneverdig. Men jeg har fått en litt overraskende forsendelse fra en person jeg kjenner ganske godt. Den er videresendt til mange, sannsynligvis til alle på kontaktlista hennes.

E-posten er en variant av temaet gullkorn fra barnemunn, og sånne kan jo (vel, ikke så ofte egentlig) være litt morsomme. Deler av innholdet i denne er likevel ganske drøyt, særlig med tanke på at jeg er mottaker....

Sitat fra e-posten:

Elin, 4 år:

Jeg vil ikke begraves når jeg blir gammel, for jeg klarer ikke å ligge så lenge under jorda uten å puste. Og så er det så ekkelt å få jord i nesa. Da er det nesten bedre å bo på gamlehjem.


Avslutning: Jeg vet ikke om den som har sendt det pleier å lese bloggen min. Men om så er tilfelle, vil jeg understreke at jeg ikke på noe vis er sur og irritert. Poenget mitt er bare at det noen ganger kan være greit å sjekke hvem man sender denne typen e-post til. Og egentlig kan man godt begrense videresendinger til et minimum. Om de ikke er direkte støtende, så er de sjelden særlig artige heller. Send heller en vanlig e-post, det er mye hyggeligere :-)

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jøss! Kalles dette gullkorn fra barnemunn?

Og ja, jeg er enig; ikke særlig elegant av avsenderen å sende den til deg.

6:44 p.m.  
Blogger Flopsy said...

Røverdatter: Ja, du kan så si. Ikke veldig morsom uansett, den der. Og nei, ikke så veldig elegant av avsender heller. Bare ubetenksomt selvfølgelig, men jeg synes det kan være en grei regel å ha litt oversikt over hva man sender til hvem :-)

11:42 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Jeg tror jeg inngår i rekken av gretne gamle damer, jeg hater sånne masseutsendte morsomheter. Og jeg mistenker også at en del av dem som sender dem ut tror de opprettholder en sosial kontakt på det viset.

Yakk.

Og taktfullhet var ikke din avsenders sterkeste side.

11:46 a.m.  
Blogger alliene said...

Disse videresendte kjedemailene er det verste jeg vet! Spesielt disse som avsluttes med "send denne videre til minst fem personer ellers går det deg ille og du får ulykker og problemer med forholdet i fem til ti år og sannsynligvis må du brenne i helvete" - eller lignende.

Helt enig i din konklusjon; det er ti millioner hyggeligere med en mail der det bare står "Hei - håper du får en fin dag!"

Og i dette tilfellet var videresendelsen rett og slett tankeløs... Sikkert ikke intendert, men likevel.

9:45 a.m.  
Blogger Flopsy said...

Ja, det "gøyeste" av alt er kjedebrev med trusler. De blir garantert ikke videresendt av meg.

Litt fordi jeg tror at andre også misliker trussel-kjedebrev, og litt for demonstrere for meg selv at jeg ikke bryr meg om idiotiske trusler...

Og ja, hyggelige og personlige e-poster blir noe helt annet!

1:52 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home