tirsdag, november 28, 2006

Julehandel

I morgen skal jeg ut og handle julegaver. Jeg gleder meg ikke. Å handle julegaver er vanskelig. Folk har stort sett det de trenger, og det er nesten umulig å få dem til å ønske seg noe. Dermed er jeg overlatt til min egen fantasi, og den er dessverre ikke mye til hjelp.

Problemet er jo at jeg så gjerne vil kjøpe noe som mottakerne blir glad for. Noe de har lyst på. Og gjerne noe de egentlig ikke visst at de hadde lyst på, slik at de blir overrasket i tillegg. Gaven må altså være både kreativ og fin på en gang. Og så må den selvfølgelig ikke være for billig, slik at alle skjønner hvor gjerrig jeg er ;-). Og ikke må den være så dyr at kontoen blir tom før sølvguttene synger julen inn. Med andre ord, en ganske så umulig oppgave.

Det aller vanskeligste er å kjøpe presang til ungdommen. Jeg har blant annet et søskenbarn på 16 år, og jeg har et fadderbarn på 14. Som den gamle fossilen jeg etterhvert har blitt, så aner jeg ikke hva menneskebarn på den alderen anser å være kjekke gaver. Jeg har ikke snøring på hvilken musikk de liker, hvilke klær som er stilige osv. Så om det er noen der ute med nyttig info på dette området, så tar jeg gjerne i mot tips. Så slipper jeg kanskje å kjøpe morsomme sokker i ren desperasjon på lille julaften....


9 Comments:

Anonymous Anonym said...

Halloen!!

Du må da skrive kjønnet på disse unge fysakkene du skal kjøpe presang til!! :D

Hvis 14 åringen er en gutt, så kjøp ei kul lue eller sånn skjerfsak til å surre rundt hue - husker ikke hva det heter, men de har det på sportsbutikker.

Til folk på 16 har jeg ikke peiling.

Er 14 åringen jente, så kjøp noe sminkedill elelr kanskje perlesett.

Kjøp for all del ikke noe fornuftig - det skal foreldre og besteforeldre gjøre :)

Hvis du ikke liker foreldrene til barnet, så kan du forresten kjøpe trommesett, trompet eller aller verst: BLOKKFLØYTE!!

*Setter igjen en julebrus fordi du har vært flink og skrevet her inne*

2:10 a.m.  
Blogger Flopsy said...

Du har så rett, så rett! Ubetenksomt av meg, det der. Begge to er jenter :-)

6:38 a.m.  
Blogger Flopsy said...

Og blokkfløyte er vel julegaven fra helvete ja...hehe...så slemme foreldre har de nok ikke, så jeg tror jeg skal unngå akkurat den fristelsen.

Men skjønner bedre og bedre kjære mors frustrasjon over Flopsys blokkfløyte-øvinger på barneskolen. Det kan ikke ha vært mye godt for ørene...

6:40 a.m.  
Anonymous Anonym said...

Ungdom på 16 og 14 gir man bøker! F.eks. "Gravbøygen våkner" eller "Nissedreperen" (men den første først?) av en norsk forfatter jeg ikke husker navnet på her jeg sitter.. Spennende, nifst og morsomt, passer kanskje aller best for ungdommen på 14, men burde gå vbra for den på 16 også.. Og "Skogland" av Thore Hansen finnes ruindt omkring for litt under hundrelappen, rest fra Mammut, bra bok for de årsklassene også.

Og musikk; drit i hva ungdommen hører på, driv voksenopplæring, gi dem musikk du synes de skal høre på! ;-) Men plata til Marit Larsen er faktisk bra,og jeg innbiller meg at ungdommen faktisk hører på den også? Min ungdom elsker den i alle fall...

8:49 a.m.  
Anonymous Anonym said...

Og kjønnsdelte julegaver er noe smurf ;-)

8:50 a.m.  
Blogger Skorpionkvinnen said...

Gravbøygen osv er skrevet av Sigbjørn Mostue!
I tillegg til tb sine fine forslag vil jeg slå et slag for dvd med Pirates of the Caribbean 2, som nå nettopp er lansert. Tror de har den til kampanjepris på Elkjøp... Datteren min er straks 15, hun eeeelsker Johnny Depp og ønsker seg denne filmen!
:-)

1:25 p.m.  
Blogger Flopsy said...

tb: egentlig veldig enig med deg når det gjelder kjønnsdelte julegaver. Husker godt min første jul som tenåring- fikk bare parfymer, kremer og annet dill-dall...kjipings når man ikke var så veldig opptatt av den slags.

16-åringen er forøvrig i boks. Usikker på om hun leser bloggen min, så tror ikke jeg vil røpe så mye. Men hun hadde vett til å ønske seg et par ting, og da går alt så mye lettere :-)

14-åringen har jeg ikke fått kjøpt noe til foreløpig, men takker for tipsene! Skal lodde stemningen hos foreldrene, og se om jeg kommer noe nærmere en god løsning etterhvert.

1:02 a.m.  
Anonymous Anonym said...

Hva med et avansert kjemisett på delings?

8:42 a.m.  
Blogger Flopsy said...

Tja, kanskje det? Husker faktisk at jeg ønsket meg kjemisett en gang i barndommen, men tror nok jeg var litt yngre enn 14 kanskje. Senere fikk jeg et mer traumatisk forhold til kjemifaget- etter å ha fått det for meg at realfag var tingen å velge på videregående.

1:25 a.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home