lørdag, november 25, 2006

Dagens værmelding


Det regner som kjent ganske mye på vestlandskysten, og ikke minst her i Høljebyen. Det har regnet mer eller mindre sammenhengende den siste måneden, uten at folk lar seg affisere noe større av den grunn.

Klimaet i Høljebyen er omtrent tilsvarende det man har i Bergen: Høsten er lang og våt, vinteren består av 14 dager i januar/ februar, våren er lang og våt, noen ganger er det fint vær i mai, og sommeren er på en torsdag ;-)


Dette med hvordan vi oppfatter været er litt artig. Som ekte vestlending er jeg vant til mye nedbør, og lar meg egentlig ikke plage så mye av det. Det er jo sånn det pleier å være. Hjorthen derimot, han er østlending. På den siden av fjellet har de andre typer vær, og dermed også andre preferanser. Til min store overraskelse virker det som om mange østlendinger ikke tåler noe særlig regn, men til gjengjeld liker snø. Komplett uforståelig for sånne som meg ;-). Etter 1 måned med sammenhengende regnvær i november, pleier lokalbefolkningen her å si noe i retning av: "Jaja, så lenge det ikke kommer snø, så er det ikke så farlig".

En kort periode bodde vi i en liten innlandsbygd i Telemark. Der ble folk veldig opprørte hvis det skulle finne på å regne mer enn to dager i strekk. Sammenhengende kulde og snø fra oktober til mai var derimot helt greit. Personlig holdt jeg på å fryse i hjel der nede, og var avhengig av flere lag med klær for å våge meg ut av huset på vinterstid. Jeg opplevde til og med å bli ledd av på vei til jobb, grunnet en noget massiv påkledning. Det er ikke så greit for en vestlending å kle seg på et sted der folk ikke synes det er kaldt før det bikker minus 20.

Heldigvis bodde vi ikke så lenge i Telemark, og nå kan jeg kose meg med horisontalt regnvær og sterk kuling igjen. Alt for å slippe minusgrader, og ikke minst den irriterende snøen. Fysjameg! Spørs bare om østlands-Hjorthen er like fornøyd?

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Åh! Eg veit AKKURAT korleis du har det. Eg budde eit år på Hamar. Sidan eg gjekk på folkehøgskule kunne eg heldigvis løysa problemet med å berre lata vera å gå ut.

9:12 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home