søndag, januar 28, 2007

Enda litt mer om navn

Statistisk sentralbyrå er nå klar med navnelistene for 2006. Jeg skjønner ikke helt at listene kan være klare så tidlig på året, men dette er det kanskje noen som vet mer om enn meg? Junior er jo født på tampen av året, og vi har akkurat fått registrert navnet hans hos det lokale likningskontoret. Jeg tror derfor ikke at absolutt alle 2006-barn kan være registrerte allerede.

Men altså, tilbake til hovedpoenget. Listene er uansett klare, og på landsbasis er dette de 10 mest brukte guttenavnene i 2006:

Jonas
Mathias
Alexander
Andreas
Elias
Kristian
Sebastian
Markus
Sander
Tobias

Magnus er på 17.plass. Altså ganske vanlig, men likevel et stykke unna teten. Lista for Sogn og Fjordane er litt, men ikke så veldig, annerledes. Magnus er ikke blant de 20 mest brukte her i fylket, og det kan jo være like greit.

Det er jo ellers mange fine navn på denne topp-lista. De fleste av dem er vanskelig å direkte mislike, men jeg tenker jo veldig på denne båten når jeg hører navnet Elias da...




8 Comments:

Blogger Undre said...

Hehe. Jeg kjenner en hest som heter Elias.

Det er et fint navn, og selvsagt er det bedre å være kalt opp etter en hest som heter Elias enn f.eks. Rex Rodney... ;)

Det overrasker meg egentlig at Tobias er så populært.


Jeg tenker Magnus vil synes dere har tatt et godt navnevalg, jeg. :)

10:08 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Jeg fikk ikke gjennomslag i heimen for navnet Elis, (ikke Elias) så derfor prøver jeg meg her. Ser jo at det er lett å sette en m foran evt en e etter navnet, men litt mobbing må man vel regne med.

12:00 a.m.  
Blogger Undre said...

Åh, alle navn kan mobbes med bare man har rette innstillinga, Habben. ;)

Elis var egentlig et flott navn, men hvor har du det fra?

12:09 a.m.  
Blogger Flopsy said...

Undre: Jeg synes Tobias er et helt ålreit navn, egentlig. Liker du det ikke? Tenker kanskje litt på Tobias i tårnet, men ellers synes jeg det er greit.

Satser på at junior blir fornøyd med Magnus ja. Og har foreløpig god tro...

Habben: Elis? Til gutt? Tja, litt originalt det i så fall. Ikke stygt, men uvant.

9:03 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Magnus er fint.Litt kongelig, men fint! Mykt og solid på samme tid.

Egentlig er de fleste navn fine, når det er navnet til noen man elsker?!

9:23 a.m.  
Blogger Flopsy said...

Tb: Ja, du sier noe der. Fine folk- fine navn. Det blir jo sånn, ihvertfall i stor grad. Man assosierer jo, og liker man personen så er sjansen større for at man liker navnet også.

2:52 p.m.  
Blogger Undre said...

Tobias gjør seg best på svensk (og det kan ha noe med at norske Tobias bor i tårnet ;) ).

7:10 p.m.  
Blogger Mariann said...

Jeg kjenner ei som har det som prinsipp ikke å kalle opp ungene sine etter personer i Kardemommeby. Etter å ha sett denne lista, tror jeg ikke det er en dum leveregel...

(og hvis dette faktisk kommer med: HURRA! Frisk pc igjen!)

7:52 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home