onsdag, januar 24, 2007

Om å navngi en liten gomp

Det å velge navn til en ny verdensborger er ikke bare bare. Det er mange hensyn som skal tas, og uansett hva man velger, så er det garantert noen som synes navnet du har valgt er grusomt. Med andre ord så er det bare å hoppe i det.

Da jeg skulle ha Thomas var jeg veldig hektet på navn, og brukte veldig mye energi på valget. Kjøpte meg navneleksikon, og laget lange lister med aktuelle navn. Deretter tvang jeg de nærmeste til å kommentere de navnene jeg hadde satt opp på listene mine, og eliminerte navn som ble oppfattet som fæle av de andre. Listene ble således kortere etterhvert, og til slutt satt jeg igjen med et knippe navn. Som jeg selvfølgelig ikke var helt fornøyde med....jeg gjentok deretter prosessen- nye lister ble laget, de nærmeste måtte på nytt kommentere, og navn ble strøket. Jeg endte opp med de samme navna etter hver gjennomgang, og til slutt ble Hjorthen så lei av maset at jeg pakket ned listene...

Denne gangen våget jeg derfor ikke å satse på navnelister...men noen kriterier må man ha når man skal finne navn, og her er noe av det jeg har lagt vekt på:

1. Det må selvfølgelig være et navn begge foreldre liker. Flopsy liker for eksempel navnet Julian. Dette synes Hjorthen er fryktelig; altså ingen Julian. Ingen Hagbarth heller, for den saks skyld. Det gjør heller ikke noe at de aller nærmeste liker navnet (les: tante plante og bestemora), men dette er ikke et absolutt krav.

2. Ett navn holder. Junior får uansett tre navn totalt sett; mitt etternavn og et av Hjorthens etternavn som mellomnavn. Da blir det veldig langt med to fornavn i tillegg. Ikke alle dobbeltnavn er like heldige heller, som for eksempel Gerd-Liv og Max Harry. I think not.

3. Navnet må være alminnelig kjent. Det er ikke så morsomt å måtte presentere seg 14 ganger, fordi man har et navn ingen kjenner til. Dette vet jeg littegranne om, selv om mitt eget navn ikke er så veldig sært. Jeg heter Marita, et navn som ikke var særlig mye brukt før midten av 70-tallet, og som var vanskelig for folk over en viss alder å oppfatte....som barn opplevde jeg ihvertfall veldig ofte at eldre mennesker trodde jeg het Marit eller Merete i stedet. Fryktelig irriterende, selv om dette viste seg å være et forbigående problem.

4. Navnet må ikke være for vanlig. Det er greit å unngå "topp 10-lista", slik at man slipper å dele navn med tre andre i samme skoleklasse. Kanskje litt kjedelig å være Emma H. eller Markus B.

5. Navnet må ha en enkel og grei stavemåte. Jeg er ikke glad i alternative varianter, som f.eks Chatrine og Sjanett. Det enkle er noen ganger det beste. Egentlig liker jeg best K i stedet for Ch også.

6. Det er også greit om navnet er noenlunde funksjonelt på engelsk. Det vil si at det ikke må ha en eller annen rar betyding, som f.eks Odd (rar), Even (lik), Bård (kjeder seg) og Willy (eh ja, dere vet). Navn med Æ. Ø og Å er heller ikke så greie i utlandet.

7. Navnet må ikke være "oppbrukt" i nettverket. Man kan ikke ta navn som er brukt av nær familie og venner- ihvertfall ikke navn som er brukt i den yngre generasjonen.

8. Navnet må ikke bæres av fæle folk man kjenner. Jeg liker for eksempel navnet Ulrik ganske godt, men Hjorthen assosierer dette med en litt alkoholisert uteligger fra hjemstedet sitt. Altså ikke aktuelt.

Jeg har vel kanskje ikke fulgt mine egne kriterier 100 % i letingen etter navn- regler er jo til for å brytes- men har nå hatt dem som en liten rettesnor.

Som de fleste sikkert har fått med seg, så fikk junior navnet Magnus. Dette er et navn vi begge liker, og som vi satser på at junior kommer til å kunne leve greit med. Det er ikke alt for sært, og funker sånn noenlunde utenlands. Det er litt på grensen mye brukt (11.plass i 2005), men det lot vi passere. I tillegg har jeg hatt to hyggelige grand-onkler med dette navnet, og jeg kjenner utelukkende kjekke karer med samme navn. Assosiasjoner er ikke til å kimse av.

Andre navn som var aktuelle (fritt etter hukommelsen):
Filip/ Philip
Henrik
Brage
Mats
Benjamin
Theodor
Linus

Det var de jeg kom på i farta; har helt sikkert glemt noen av kandidatene. Så hva synes dere? Helt fryktelige, eller til å leve med? Og ja, jeg vet...jeg har egentlig en ganske konservativ (og litt kjedelig?) smak ;-)


24 Comments:

Anonymous Anonym said...

Styr unna Asle, det blir problemer i Sverige.

11:55 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Magnus er absolutt et bra valg!

12:30 a.m.  
Anonymous Anonym said...

Navn er vanskelig! Og mange hensyn som skal tas... Magnus er fint - og oppfyller de fleste "kravene" du stilte.
Det er nok dette ikke-andre-i-klassen som kanskje ikke slår til. Men det er aldri godt å vite. Vet om flere som har trodd de har valgt et relativt lavfrekvent navn, så kommer poden i barnehage-/skolealder, og oops - det var visst ikke så originalt i det kullet eller kullet etter likevel.

Og skulle det skje at poden selv finner ut at navnet er i vanligste laget, så funker det greit å bytte navn seinere - har jeg selv fått erfare :-) (men rart i starten, ja)

8:10 a.m.  
Blogger Flopsy said...

Habben: Asle er vel ikke så heldig i Sverige, har jeg hørt :-)

Hørte forøvrig en historie (aner ikke om den er sann) om en svenske som hadde lest navnet Asle Hol i en dødsannonse i Aftenposten...og som deretter lurte på om det var vanlig å tulle med dødsannonsene i Norge...

Så nei, Asle var nok ikke aktuelt for vår del.

2:03 p.m.  
Blogger Flopsy said...

Røverdatter: Takk! Vi har egentlig fått mye positiv tilbakemelding på navnet, med unntak av noen få som synes det er litt gammelmodig og/eller litt vel vanlig. Og det er vel forsåvidt riktig det også...men skitt au.

Carnil: Nei, ikke alltid greit å vite hva som er "poppis" akkurat nå og akkurat her. Har inntrykk av at navnemoten er litt ulik etter hvor i landet man befinner seg også. Så vi får håpe at det ikke er 13 Magnus på dusinet i Høljebyen ;-)

Navnebyttet ja, det tok litt tid før jeg fikk det helt med meg...og jeg må innrømme at jeg ikke helt har tørre å spurt dere når dette skjedde ;-)

2:10 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Har selv en Henrik, og han er jo kjempe fin!

Magnus er et sterkt navn.

5:40 p.m.  
Blogger Undre said...

Magnus er et knallnavn!

... og jeg er lettet over at Hjorthen ikke fikk gjennomslag for Hagbarth. (*phew*)

Men du, Flopsy...

"Gomp"?

Jeg har hørt ordet før, men kan du fortelle meg om det finnes et mer standardisert nynorsk- eller bokmålsord for det?

9:01 p.m.  
Anonymous Anonym said...

.

Hei Flopsy:)

Gratulerer med et flott navn på den lille gutten! Han blir nok en stor og sterk kar, den lille gutten din:)

Ellers så har jeg sansen for litt "bibelske" navn, jeg da. David, foreksempel, er et kjempeflott navn, men jeg vet ikke om det kom med på lista di? Eller hva du selv synes om dette navnet?

Fortsett å skriv så ofte du kan, du har en fin-fin side! :)

11:45 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Apropos "kjedelige" navn; jeg tror det er nettopp disse som holder i lengden. Populære navn blir vi lei av etter en stund. I klassen til sønnen min går det ikke mindre enn tre Mathiaser og tre Aleksanderer. Selv heter han Georg, som den eneste.

Magnus er et slik navnt også, sterkt og jordnært, klassisk og stødig. Gratulerer!

8:17 a.m.  
Blogger Flopsy said...

Fiona: Jeg tror du er inne på noe angående de "kjedelige" navnene. De er tidløse, og blir derfor hverken hypermoderne eller helt ut...

Henrik og Georg er staute navn :-)

Undre: Hagbarth er ikke så pent, nei. Lite aktuelt med andre ord. Tror selv ikke Hjorthen hadde tatt sjansen på det navnet, om han så hadde fått lov.

"Gomp" er vel noe Hjorthen har funnet på, tror jeg. Har ikke noe standardisert versjon, men det benyttes her i heimen som et kallenavn på familiens minste menneske ;-)

12:27 p.m.  
Blogger Flopsy said...

Anonyma: Takk for det!

Joda, Magnus er på god vei til å bli stor og sterk. I alle fall har jeg allerede måttet pakke vekk babyklær i størrelse 50 og 56.

Jo, jeg liker også mange av disse bibelske navnene. David er absolutt et fint navn. Det sto likevel ikke på vår liste, fordi jeg har en nær bekjent som har en sønn med dette navnet. Det er jo ellers et navn som fyller kriteriene mine. Funker bra i utlandet gjør det også.

Skal prøve å holde litt liv i bloggen min, men det er ikke alltid så lett. Babystell er koselig, men kanskje ikke så spennende for andre å lese om?

12:32 p.m.  
Blogger Undre said...

Hehe. Så det er en grunn til at "gomp" ikke står i noen norsk ordliste.

... men jeg tror ikke at det Hjorthen som har funnet på det, altså.

3:30 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Navn er kjempevanskelig. Da vi skulle navngi knerten, var kravspekken som følger:

- ikke topp ti
- ikke så sært at det er en belastning for ungen, men kan godt være relativt sjeldent
- når det gjelder jentenavn er tunge navn, f.eks de som slutter på -hild, -gunn og -bjørg, lite aktuelle
- helst litt tradisjonelle navn. Kan godt ha norrønt tilsnitt. M.a.o. er poppis-navn som Nathaniel osv uaktuelle
- ikke noe som høres ut som det passer bedre på en schæfer (vonde minner etter at svigermor og kjærestens storesøster hadde navnedugnad med uante mengder rødvin i jula)
- ikke dobbeltnavn. Stakkaren kommer til å få et relativt solid dobbelt etternavn, og vi håper på at ungen skal lære å skrive hele navnet sitt i løpet av barneskolen en gang

Magnus er et godt valg. Stod på lista mi over mulige guttenavn, men det ble ei lita jente, og henne kalte vi Eirill (Norrønt og betyr den som leger etter kamp) :)

4:18 p.m.  
Blogger Flopsy said...

Undre: Er du sikker på at Hjorthen ikke har funnet det opp altså? Jeg er vant med mye kreativt fra den kanten...

Liten: Helt enig angående -bjørg, -hild og -gunn. Det blir for tunge navn for min smak. Liker også godt norrøne navn. Magnus er vel latinsk og ikke norrønt, men det har vært i bruk så lenge her på haugen at det nesten føles litt norrønt likevel.

Jentenavnet har vi hatt klart siden 2001, men foreløpig har det altså bare blitt gutter her i heimen- Thomas & Magnus. Jentenavnet vårt er forøvrig Mathilde.

6:57 p.m.  
Blogger Undre said...

Det er slettes ikke umulig at han i sin kreativitet har kommet opp med ordet og lagt til sin egen betydning, men jeg har vanskelig for å tro at han er selve opphavsmannen, Flopsy. ;)

Det er et veldig fint ord, da!

- Gomp.

:-D

Om noen lurer på hva navn betyr anbefaler jeg behindthename.com.

8:29 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Jeg trodde det var Høverstad som sto bak betegnelsen "gomper" - oversatt fra muggles... Disse umagiske vesenene. Men nå tror jeg at selv så små som Magnus kan være ganske magiske :-)

Hehe, ikke så veldig dramatisk historie rundt navnebyttet. I en alder av 16 år syntes hun nok at det opprinnelige navnet var i vanligste laget. Hun har alltid visst at mitt favorittnavn er det hun nå har tatt, et navn hun plutselig innså at passet godt på henne - og så var det gjort... Og selvom enkelte som har kjent henne i 18 år nå synes det er vanskelig å bruke det nye navnet, går det forbausende lett for de fleste...

1:11 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Min fru skiftet navn i (halv)voksen alder. Men det virker visst bare for folk som ikke kjente henne før navnebyttet? ;-)

Som overbeviste hedninger, har vi prøvd å styre unna navn med sterke kristne koblinger, og endte da opp med to unger med navn med røtter i den norrøne mytologien.

Går bra med gompen, forresten? Sover om natta, gjør det han skal og slike ting? Ammetåka tykk? Passer egentlig bra med litt ammetåke på denne tida av året, mens lavtrykkene kopulerer friskt langs norskkysten?! Like godt å bli opptatt med noe annet?

9:30 a.m.  
Blogger Flopsy said...

Carnil: Ja, du har selvsagt rett. Ordet gomp kommer nok fra Harry Potters verden. Passer egentlig ikke så godt, jeg tror jo også at barn er litt magiske av seg.

Gikk greit å venne seg til det nye navnet her også. Jeg liker både det gamle og det nye navnet jeg, men hun passer på en måte vel så godt til det nye?

2:42 p.m.  
Blogger Flopsy said...

Tb: Det går veldig bra med gompen. Han har kommet inn i en grei døgnrytme, og sover veldig bra på natta. Noen måltider må han fortsatt ha på nattestid, men han er rolig og grei.

Tja, jeg føler vel ikke at ammetåka er så veldig tjukk. Men så skjønner jeg ikke begrepet helt heller...hehe. Det blir jo ikke tid til så mye annet enn den lille, så på den måten er man jo i ammetåka. Men på den annen side, jeg nekter å godta alt pratet om redusert intelligens og alt slikt mens man ammer. Føler meg som før jeg, mentalt sett ;-)

Finnes mange fine norrøne navn. Liker godt Brage jeg da. Og Ask & Embla. Staute navn. Synes ellers det er så mange ultra-jålete jentenavn for tiden- litt sånn amerikanske såpeserienavn. Da er det bedre med norrøne navn ja.

2:49 p.m.  
Anonymous Anonym said...

De jeg har kjent av arten ammende kvinne har i alle fall ikke blitt mindre intelligente eller noe slikt av den amminga.. Ganske trøtte i perioder, men det er noe annet

Har også lagt merke til det med såpeserie-jentenavnene.. bra det ikke bare er meg som får fikse ideer om slikt..

ellers enig i det dere sier, småunger er magiske, og magikere, så gomp passer dermed ikke så bra!

og når det gjelder hun som Carnil kjenner, så var hun et usedvanlig flott og magisk eksemplar av arten menneske under sitt gamle navn, slik hun er under det nye. Men enig i at det nye kler henne enda bedre enn det gamle!

4:02 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Var ikke Gomp navnet på en type fruktpastiller lenge før Harry Potter gjorde sitt inntog?

4:52 p.m.  
Blogger Flopsy said...

mari: Det ser ut til at du har rett; Brynild har en type pastiller som heter Godtegomp. Mener å huske at de ikke er spesielt gode. Men så tilhører vel ikke jeg målgruppen heller, kanskje...

5:21 p.m.  
Blogger Flopsy said...

Tb: amming kan så absolutt medføre trøtthet, ingen tvil om det. Det blir litt kortere søvn-intervaller. Kunsten er å amme i søvne ;-)

Veldig mange "såpe-navn"i bruk nå ja. Liker dem ikke. Men moten går jo i bølger, og jeg tror nok at litt mer solide jentenavn kan komme tilbake igjen på kartet.

Helt enig angående "hun som carnil kjenner"! En flott person!

5:28 p.m.  
Blogger Sukkerspinnengelen said...

Magnus er jo et stort navn:-) Mitt unge, vakre, smarte tantebarn heter det. Det viktigste med navn, syns jeg, er at det ikke slutter på samme bokstav som etternavnet begynner på: Mads Sørensen, Karin Nilsen (de fleste vil jo tru dama heter Kari)eller kanskje Jan-Nils Sval Lauritsen. Gjør det mer vrient å presentere seg.

12:07 a.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home