tirsdag, mars 27, 2007

Dåpen

Lenge siden forrige oppdatering fra denne kanten, men det er jo i og for seg ikke noe nytt. Denne helga har vi imidlertid hatt dåp i heimen, og da passer det jo å komme med noen betraktninger.

Jeg har fått en del spørsmål rundt valget vårt. Vi har altså valgt å døpe lille Magnus, selv om ingen av oss er personlig kristne. Jeg tror nok enkelte synes det er litt hyklersk, og jeg skjønner dem godt. Så derfor vil jeg si noe om hvorfor vi har valgt dåp. Om litt om hvorfor vi like godt kunne valgt noe annet. Jeg er nemlig frekk nok til å synes at dette er et ganske lite viktig valg...

Religion er viktig for noen, og uviktig for andre. Lille Magnus er foreløpig for liten til å mene så mye om dette med tro. Dersom han skulle velge seg en Gud idag, ville nok valget falle på puppen...Med andre ord, pr.idag er det vi som foreldre som må velge for ham.

Vi har vel i utgangspunktet hatt tre valgmuligheter:

1. Dåp
2. Navnefest
3. Ingen av delene.

Det ble altså dåp. Litt fordi det var et ønske fra bestemor, litt fordi det er praktisk å være døpt hvis man senere ønsker å konfirmere seg, litt fordi jeg vet for lite om navnefest og litt fordi den avdøde storebror Thomas i sin tid ble døpt.

Kanskje ikke så vektige argument, men sånn ble det nå altså. Dessuten tror jeg ikke at dette er et spesielt viktig valg. Magnus skal uansett få ta sine egne valg senere, når han er mer i stand til det. Og om det da viser seg at vi har valgt "feil" denne gangen, så står han fritt til å rette på det. Han kan la være å konfirmere seg, og han kan melde seg ut av statskirka- helt uten protester fra meg.

Sånn er det altså med den saken. Dåpsfesten var ellers en lystig affære, og kanskje kommer det en liten post om den også?

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Dåp er fine greier. Selve tradisjonen står veldig mye sterkere enn det religiøse hos de fleste tror jeg og dessuten er det jo utrolig pinlig for en 14 åring å bli døpt i full kirke da, som jo er alternativet hvis han vil bøtte inn penger på en konfirmasjon når den tida kommer.

3:09 p.m.  
Blogger Skorpionkvinnen said...

Fint å se litt liv i bloggen din, Flopsy! Jeg synes dine dåps-argumenter er helt ok, omtrent som jeg selv har tenkt, mine unger er døpt også!

10:41 a.m.  
Blogger Flopsy said...

Habben: Jo, det er vel omtrent sånn jeg har tenkt også. At det er en grei tradisjon, og at man slipper en evt dåp hvis man ønsker kirkelig konfirmasjon senere.

Skorpionkvinnen: Takk for det! Jeg henger jo rundt i bloggverdenen, men er ikke så flink å holde liv i min egen ;-)

1:07 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Det er nok ganske mange som ender opp med dåp utfra omtrent de argumentene der. Og en eller annen form for markering rundt fødsel/navn er en god tradisjon. Og enn så lenge velger de fleste i Norge den tradisjonelle dåpen... Og dåpsfesten deres var en "lystig affære", ja.

Men habben, heldigvis trenger man ikke døpe seg foran full kirke som 14åring hvis man seinere finner ut at man vil konfirmere seg. Jeg kjenner de som har gjort det uten annet publikum enn presten...

6:19 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Tipper du har et poeng der Carnil, men det er vel opp til presten i de ulike kirkene å bestemme det.

3:02 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home