lørdag, april 21, 2007

Flopsy lager pizza

Jeg er nok litt mer enn gjennomsnittlig glad i mat (dessverre, kan man kanskje si...hehe), og pizza er en av favorittene. Ihvertfall den hjemmelagde varianten jeg selv lager ;-)

Ikke for det, det hender jo at jeg også kjøper frossenvarianten. Men som regel blir jeg skuffet, det smaker jo ikke stort av de greiene der. Ikke er de så veldig billige heller, ihvertfall ikke om man er flere som skal ha mat. Så som regel lager jeg pizzaen selv. Jeg tar noen snarveier for å spare tid, uten at det går så veldig ut over smaken.

Slik lages en Flopsy-pizza:

Bunn: Her kjører jeg juks, det vil si sånn Toro-pose som man blander med lunkent vann. Smaker bra, og trenger ikke heving. Bare å blande sammen og å kjevle ut etterpå. Personlig liker jeg best litt tynn og sprø bunn, så jeg kjevler den godt ut.

Saus: Som regel blir det en kjapp variant her også. Jeg har en kjempegod oppskrift liggende til spesielle tilfeller, men sauser som innebærerer langvarig koking fungerer ikke nå for tiden. Så da blir det stort sett den raske varianten her også. Jeg blander 1 boks med tomater, litt tomatpurè og en god skvett med olivenolje. Dette røres godt sammen, og tilsettes en dæsj med salt, en dæsj med pepper og en dæsj med sukker. Av og til litt annet krydder også, alt etter humør. Ikke bruk ketchup rett på bunnen. Det er kjapt, men smaker ikke godt...

Fyll: Først smøres tomatsausen utover. Det er lett å ha for mye, og det anbefales ikke. Pizzaen har lett for å bli "soggy" dersom man har for mye saus. Så litt forsiktig er ikke dumt.

Oppå tomatsausen har jeg deretter osten. Som regel ferdigrevet fra butikken. Denne er ofte litt kjip i smaken, så jeg blander ofte inn litt annet. Som for eksempel littegranne blåmuggost. Eller for eksempel parmesan og mozarella, alt etter som. Blåmuggost er forøvrig undervurdert på pizza. Det er veldig godt, bare man ikke har på for mye.

Oppå osten er det valfritt hva man vil ha. Jeg liker godt litt enkle kombinasjoner, det er ikke alltid nødvendig å være så avansert. Jeg har som regel på en eller annen type kjøtt- idag ble det kjøttdeig. Denne bør ikke stekes først, da blir den som regel veldig tørr. Ha den på rå, det hele skal jo i ovnen til slutt likevel. Fersk sopp er også godt på pizza, det samme er løk. Til slutt har jeg på litt salt og litt krydder, før hele greia settes i ovnen.

Ovnen har jeg forøvrig på max varme, og pizzaen stekes i ca 10 minutter. God mat på kort tid, og vesentlig bedre enn Grandis. Bedre enn den gammeldagse hjemmepizzaen også, med sånn ihjelstekt smørje av kjøttdeig og saus.

Vel bekomme!

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Å blande driten i en saus og legge det under osten er vel mer...noe helt annet enn pizza ja, og muggost er helt klart tingen.

Hvis Iversen kommer løpende med oregano i deigen trikset sitt, er det bare å ignorere.

12:09 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Ai ai ai! En bloggpost etter min smak! Masse gode tips - og jeg elsker folk som har forstått at osten skal mellom sausen og fyllet!

Hr. Hjorth har stående invitasjon på pizza om han skulle befinne seg i Trønderhovedstaden en gang - heng deg på!

12:43 p.m.  
Blogger Flopsy said...

habben: Oregano i deigen har jeg aldri prøvd, så jeg stoler på deg der.

pcb: Takk for det! Osten er så definitivt best mellom sausen og fyllet ja. Men det er klart, det er jo vanskelig å få det til om man lager fyll og saus i samme smørja..

1:19 p.m.  
Blogger Skorpionkvinnen said...

Tror jamen jeg skal prøve din variant nå til helgen, Flopsy! Har aldri tenkt på det med fyllet oppå osten...men det er jo sånn man får det i Italia bl.a. Min vanlige pizza er også god (til tross for ost øverst) men det er alltid morsomt å prøve nytt!
Og hvis ungene ikke liker den så skylder jeg på deg ;-)

1:05 p.m.  
Blogger Flopsy said...

Den er grei, jeg tar på meg all skyld ;-)

Neida, tipper den faller i smak jeg. Men kanskje uten blåmuggost? Unger er som regel ikke så glad i det.

Håper det blir suksess!

9:09 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Må bare fortelle... 2-åringen min får ikke bedre pålegg på skiva enn Norzola (blåmuggost) - eller sola! sola! sola! som hun etterlyser den som.

10:55 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home