tirsdag, april 11, 2006

Notar- dyrt og jævlig?

Jeg har et litt pussig forhold til meglerfirmaet Notar. Jeg har aldri hatt noe med dem å gjøre, men jeg tillater meg likevel å mislike dem. Det er noe med holdningen deres som er veldig irriterende- de er så veldig kule og dyktige, at det er liksom ikke måte på. Denne eplekjekke attityden deres står i sterk kontrast til skriveferdighetene til meglerne. Notar-avisa er dermed blitt fast lesestoff her i heimen. Jeg kan bare ikke unngå å bli fascinert over den merkverdige selvtilliten deres, i kombinasjon med elendige salgsoppgaver.

I den siste utgaven har de en lang skryteartikkel med følgende overskrift: "Hardt arbeid- det lønner seg!". Artikkelen handler med andre ord om hvor hardt det jobbes i Notar: "Ved Notar jobber vi nok lengre dager enn folk flest, det er hardt, men givende". I tillegg er det et intervju med den lokale megleren i Høljebyen, og han kan fortelle at klokka ofte blir både åtte og ni før han kommer seg hjem fra jobb. Vel vel, tenker jeg, han får sikkert godt betalt. Det som derimot er interessant er å høre hva denne megleren har som motivasjon for å jobbe lange dager. Joda, han har med en liten setning om å stille opp for kundene. Men det han prater mest om, er selvfølgelig resultater. Det vil si; selge boligene så dyrt som overhodet mulig....

Mulig jeg er litt sur og tverr her jeg sitter, men er det ikke litt merkelig av Notar å skryte slik som de gjør, særlig over at de oppnår de høyeste prisene? Det er jo vel og bra for dem som skal selge bolig, men litt mindre betryggende for potensielle kjøpere. Og siden avisen deres sendes ut til alle husstander, så man vel regne med at de er interessert å få folk til å kjøpe bolig hos dem?

Dersom jeg skulle ha kjøpt meg bolig, ville jeg helt klart holdt meg langt unna et firma som reklamerer med at de har de dyreste varene...

Men altså, tilbake til innholdet i Notar-avisen. Her er en artig liten salgsoppgave:

"Vi har for salg en part av en flott to- mannsbolig i Brendøveien (det heter Brendøyveien). Området har vist seg som et av de mest inntresante omr og kjøpe bolig i, barnerikt og sentrumsnært (kommentarer burde være overflødig her). Denne boligen har en påkostet innv utførelse, som du sjelden ser i denne typen boliger. (Javel? Det var jo veldig oppklarende). Det er korte avstander til Sentrum, skole, idrettshall, ballbinge etc. Flott tur terreng som Kystmuset (Det er vel strengt tatt et museum, og ikke et terreng), Soldalen og Storeåsen ligger rett utenfor stuedøren.

Tja, hvis det virkelig jobbes så hardt i Notar, hva med å kikke over sin egen tekst en gang til?

4 Comments:

Blogger saccarina said...

Hehe. Det kan ofte være en pine å lese slike salgsoppgaver.

Av og til lurer jeg på om de skriveuføre karene i Notar tiltrekker seg kunder av noenlunde samme kaliber også. Datteren min har i alle fall innført et nytt innredningsuttrykk: "Det var innredet i Notar-stil".

Da vet jeg med en gang hva hun mener. Gjør du?

2:08 p.m.  
Blogger Flopsy said...

Nei, jeg kan ikke si at jeg føler meg helt sikker. Vil tro at Notar-stil kanskje er noe i nærheten av folkelig innredning, med furumøbler og stearinlys?

Men jeg tar gjerne i mot fasiten :-)

2:26 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Da vi skulle selge (og kjøpe nytt hus) hadde vi en eplekjekking fra Notar inne for å gi oss ei vurdering. Resultatet av det ble at vi valgte en konkurrent, til tross for at de vurderte prisen på det vi skulle selge 100 000 lavere enn eplegutten fra Notar... Guttehvalpen med stor BMW ble liksom litt for mye en ung og glatt utgave av onkel Sid fra Ernie.. slik hele firmaet er???

8:47 a.m.  
Blogger Flopsy said...

Ja, hele firmaet har et utrolig eplekjekt image- og jeg liker det ikke!

Skjønner godt at dere valgte et annet firma. Hadde gjort akkurat det samme, for å slippe unna Notar-meglere med gelèsveis, solbriller og BMW. Vanskelig å stole på sånne typer.

9:59 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home