mandag, august 07, 2006

Sjokket

En av de tingene jeg har lurt på om jeg skulle skrive noe om, er selvfølgelig hvordan og hvorfor Thomas Sprettkanort forlot verden. Jeg har lenge vært usikker på om dette er noe som egner seg å fortelle om, og også om dette er noe folk faktisk behøver (og for den del ønsker) å vite noe om. Det er selvfølgelig ganske så privat informasjon, og det er informasjon som det er vanskelig for meg å skrive om.

Vi har valgt å være åpne i forhold til venner og bekjente, så her i Høljebyen har nok de fleste fått høre en eller annen versjon vedrørende denne hendelsen. Forhåpentligvis en versjon som ihvertfall ligger i nærheten av sannheten...

Etter å ha gått noen runder med meg selv, har jeg bestemt meg for å fortelle litt om det som skjedde. Og oppfordrer de som ikke har lyst, til ikke å lese:

Hva som skjedde:

Thomas var ikke i form mandagen. Han kastet opp noen ganger, og var litt slappere enn normalt. Men han klaget ikke over ubehag, og virket i noenlunde humør. Blant annet hadde jeg ham en tur i dusjen, og vi brukte en del av dagen på å kose oss på sofaen med film og GameCube.

Kvelden kommer, og Thomas får ikke sove. Jeg sitter oppe med ham i starten. Vi prater, og ser enda litt mer på film. Vi forsøker oss etterhvert med litt soving, men uten større hell. Står derfor opp igjen. Thomas får flaske med drikke, og får i seg både litt melk og litt cola. I løpet av natten sover han også litt på sofaen. Jeg syntes likevel ikke at han var helt i slag, og ble etterhvert litt bekymret. Måler temperaturen, men han har ikke feber. Forbereder ham på at jeg kommer til å ringe til legen når det blir morgen. "Nei, mamma, sier han. Jeg har ikke lyst å gå til legen. Jeg liker ikke det så godt". Forsikrer ham om at det ikke er noe farlig, og finner fram klær slik at vi er klare når morgenen kommer.

Klokka 05.00 vekker jeg Hjorthen, og vi diskuterer litt hva vi skal gjøre. Vi blir enige om å ringe legen klokka 08.00 siden han ikke var blitt noe bedre siden i går. Jeg er ganske trøtt, så Hjorthen bestemmer seg for å ta over. Jeg kryper dermed til køys, og sovner.

Hjorthen og Thomas ligger en stund på gjesterommet og prater. Klokka 06.00 vil Thomas opp igjen og se film. Han går selv ned trappa, og finner ut at han vil se på "Lilo og Stitch", som er en av de store favorittene hans. Tiden etter dette er litt uklar. Jeg våkner igjen 08.30, og går ned i stua. Der ser jeg Thomas liggende på en sofa, med flaska si i hånda, og Hjorthen liggende på den andre. Tenker at det var godt at det endelig ble litt søvn på Thomas, men at jeg nå må vekke ham for å gjøre ham klar til å gå til legen hvis formen fortsatt ikke er på topp.

Jeg tar i hånda hans for å vekke ham, og kjenner da at han er kjølig...

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Åh. Den siste setningen ...

Jeg synes det er veldig bra at dere skriver om dette, og deler det med oss

5:04 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Den siste setningen.. vet du, da jeg leste dette, grep jeg meg sjøl i å tenke "håper det går bra!" Tror jeg gjorde ordene til ei fortelling, til en fiksjon, til noe som kunne få en happy end.. helt til den siste setningen kastet meg inn i virkeligheten igjen...

2:58 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Looking for information and found it at this great site... Evista message board Best long stay travel insurance lose weight The cost of plastic surgery new dodge 2006 daytona 500 jacket hiking Home electrolysis hair removal hair patanol Cheapest tenuate on line Bad hard drive recovery Zithromax+tripak bmw dealer

9:41 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home